Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Binnenkort ga jij starten als Uitkeringsdeskundige bij het UWV. Jij draagt je steentje bij aan de maatschappij door het tijdig uitkeren van inkomens aan mensen die het hard nodig hebben! Om goed voorbereid van start te gaan hebben wij alles nog eens op een rijtje gezet. Lees alles goed door zodat je niet voor verrassingen komt te staan en een goede start tegemoet gaat. Heel veel plezier en succes met je nieuwe baan. 

De divisie Uitkeren

Over de divisie Uitkeren binnen UWV

De divisie Uitkeren zorgt voor inkomen als werken voor mensen niet direct of niet meer mogelijk is. Dat inkomen kan een uitkering zijn volgens o.a.: de Werkloosheidswet, de Ziektewet of de Arbeidsgeschiktheidswet. De klant die op deze uitkering een beroep doet, dient een uitkeringsaanvraag in. Uitkeren is vervolgens verantwoordelijk voor een correcte en snelle verwerking van deze aanvraag. Als motto in de werkuitvoering hanteert het uitkeringsteam snel, eenvoudig en betrouwbaar als leidende begrippen. De medewerkers handelen vanuit de waarden: respect, openheid, eigen verantwoordelijkheid, professionaliteit en integriteit. 

Op de afdeling streven ze ernaar een klantgerichte publieke dienstverlener te zijn, die zich op het gebied van uitkeren kenmerkt door ‘operational excellence’. Dit wil zeggen: een efficiënte en snelle verwerking van uitkeringsaanvragen en betalingen als onderdeel van grootschalige administratieve processen. De klant wordt in één keer goed geholpen zodat correcties niet nodig hoeven te zijn.

Over de functie Uitkeringsdeskundige

Wat doet een uitkeringsdeskundige bij UWV precies? Hoe ziet zijn of haar dag eruit? En ook: wat houdt deze functie juist níet in? In een kort filmpje vertellen uitkeringsdeskundigen over hun werk. Denk o.a. aan:

  • Het onderkennen bij de behandeling van het dossier zaken die consequenties hebben voor andere, in- en/of externe behandelaars en informeert hen, ook over algemene aangelegenheden.
  • Beslissen op basis van wet- en regelgeving en interne kaders over het vraagstuk. 
  • Informeren van interne factoren in het werkveld inzake algemene, niet vraagstuk gebonden aangelegenheden.  
  • Zorg dragen voor de administratieve/financiële verwerking van het vraagstuk. 
  • Contact met andere afdelingen binnen UWV.
  • Signaleren van knelpunten en risico’s in het aanvraagproces, kansen zien en oplossingen aandragen.
  • De verantwoordelijk voor de kwaliteit van je eigen werk en feedback geven én ontvangen.
  • Zelfstandig werken, maar samen met je collega’s de beste resultaten behalen.

Goed om te weten

De opdracht

Uitkeren zorgt voor een efficiënte en snelle verwerking van uitkeringsaanvragen van klanten en uitbetalingen aan klanten. Wanneer werken niet of niet direct mogelijk is, verzorgen we een uitkering. Domeinen binnen Uitkeren:

  • WW (werkloosheidswet)
  • OSW (overige soorten werkloosheid); in dit geval Faillissementen
  • AW (arbeidsgeschiktheidswetten):
    • WAO (wet op de arbeidsongeschiktheid)
    • WIA (wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen)
    • WAJONG (wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten))

Het doel

WW: Het zelfstandig nemen van rechtmatige beslissingen binnen het domein  WW en het verrichten van daarmee samenhangende werkprocessen

OSW: Het zelfstandig nemen van rechtmatige beslissingen van WW claims bij  betalingsonmacht en het verrichten van daarmee samenhangende  werkprocessen

AW: Het zelfstandig nemen van rechtmatige beslissingen binnen het domein  AW en het verrichten van daarmee samenhangende processen

De competenties

  • Bedrijfscompetenties (voor alle functies binnen UWV):
     Klantgerichtheid
     Samenwerken
     Resultaatgerichtheid
  • Functie specifieke gedragscompetenties:
     Besluitvaardigheid (WW, OSW, AW)
     Oordeelsvorming (WW, OSW, AW)
     Organiseren eigen werk (WW, AW)
     Kwaliteitsgerichtheid (WW, OSW, AW)
     Aanpassingsvermogen WW, OSW, AW)
     Mondelinge communicatie (OSW)
     

De waarden van UWV

ROEP:

  • Respect; voor de klant en voor elkaar
  • Openheid; we praten met elkaar i.p.v. over elkaar
  • Eigen verantwoordelijkheid; we nemen verantwoordelijkheid voor ons handelen i.p.v. naar anderen te wijzen als er iets fout gaat
  • Professionaliteit; we beheersen ons vak en zorgen dat we dat op een professionele (integere) manier uitvoeren
     
Ga naar de veelgestelde vragen

Belangrijk om te weten!

Adminsitratie

Urenverwerking

Na je eerste werkweek kan je in MyUnique je gewerkte uren indienen welke geaccordeerd zullen worden door jouw leidinggevende. Daarna komen jouw uren bij Unique terecht waarna ze uitbetaald worden.

Wij verwerken de uren wekelijks op donderdag en vrijdag. Je kan, afhankelijk van je bank je salaris de volgende dag op je rekening verwachten. Je kan er ook voor kiezen om per 4 weken uitbetaald te worden. Wil je dit aanpassen? Stuur dan een e-mail naar werkenbijuwv@unique.nl

 

MIJN UNIQUE

MijnUnique (portaal) is de digitale omgeving waar je:

  • Gewerkte uren kan indienen
  • Loonstroken kan inzien;
  • Verlofuren kan aanvragen;
  • Declaraties kan indienen (OV kosten/VOG kosten/km vergoeding).
  • Verschillende handleidingen kan vinden over bovenstaande handelingen

Voor de training worden of Km vergoeding of OV kosten vergoedt. Dit kan je declareren via het portaal. De uren en declaraties worden goedgekeurd door je leidinggevende. LET OP: je bent zelf verantwoordelijk dat de uren ook op tijd worden goedgekeurd. Je komt op MijnUnique door naar www.Unique.nl te gaan en in het lint bovenaan op MijnUnique te klikken.

csm_Ipad_laptop_bril_stethoscoop_tafel-1000_9d2acb4f72

Jouw laptop en telefoon

Je gaat met een grote groep deze uitdaging aan. Dat betekent dat niet iedereen op kantoor kan werken. Het UWV zorgt ervoor dat elke medewerker een eigen laptop en telefoon krijgt om mee te werken. Werk je thuis? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor een goede internetverbinding. 

 

 

Agenda

Vakantie & verlof

De vakantie-uren die je hebt opgebouwd mag je na akkoord van je leidinggevende opnemen. Je kan in MyUnique je actuele saldo vakantie-uren inzien.

Je vakantie-uren dien je zelf in MyUnique te registreren waarna je ze uitbetaald krijgt na het eerstvolgende verloningsmoment.

Kort verzuim mag je opnemen als je een medische afspraak hebt die je niet in eigen tijd kan plannen. Stem dit vooraf af met jouw leidinggevende én consultant.

Protocollen en leefregels

Ben je ziek?

Bel jouw leidinggevende voor jouw gebruikelijke starttijd om je ziek te melden. Tussen 8.30 en 9.00 uur of zodra je ziek naar huis gaat bel je met Unique om je ziek te melden. Tijdens je ziekte dien je bereikbaar te blijven zodat onze Arbodienst Acture of jouw consultant contact met je kan opnemen. Onze verzuimafdeling Acture neemt vervolgens contact met je op zodat zij je kunnen begeleiden tijdens het ziekteverzuim. 

LET OP: je dient je ziekte-uren zelf in op MyUnique. 

Weer beter?

Zodra je weer beter bent meld je dit telefonisch bij Unique. Afhankelijk van je contract heb je één of meerdere wachtdagen. Vraag jouw consultant wat voor jou geldt.

LET OP: Ziekmeldingen moeten altijd telefonisch doorgegeven worden. Meldingen via voicemail, mail, sms of Whatsapp worden niet erkend.


 

thuiswerken

Corona-maatregelen bij UWV

UWV volgt de richtlijnen van het RIVM. Dit betekent dat jij niet altijd naar kantoor kan om te werken. Om goed voorbereid en gezond aan het werk te blijven verzoeken we je deze maatregelen goed door te lezen indien jij op een van de kantoren van UWV langskomt.

Tips voor thuiswerken

We werken veel thuis, dit is goed voor de gezondheid en het mileu, maar kan ook zorgen voor andere fysieke of mentale klachten. Om verantwoord thuis te werken hebben wij een pagina opgericht die jou tips en inspiratie geeft op het gebied van thuiswerken. Lees meer over de pagina hier.

 

Ga naar de veelgestelde vragen

Frequently Asked Questions

Hieronder antwoord op de meest gestelde vragen. Mocht je iets hier in missen, dan vernemen we het graag.


Planning

Het roosteren

 

Contractvorm

 

    Uren indienen


     

    Declaraties



    Overig