Werken bij ING Leeuwarden

Welkom op de pagina ING Leeuwarden. Op deze pagina vind je alle informatie over vacatures bij ING Leeuwarden.In Leeuwarden handelen we voor ING alle klantcontacten en klantverzoeken af op het gebied van dagelijkse bankzaken (Betalen, Sparen en Events). Dit onderdeel heet Client Services Daily Banking. Op jaarbasis spreken we 5,5 miljoen klanten, verwerken we 2 miljoen klantverzoeken, en zijn er 650.000 contacten via chat en webcare. 

Client Services bestaat uit 4 Super Circles, waarbinnen vergelijkbare en aanverwante klant activiteiten logisch zijn gebundeld. Deze Super Circles zijn gericht op:

  • Particuliere klanten
  • Zakelijke klanten
  • Social & webcare
  • Events

In Leeuwarden zijn er naast de Client Services Daily Banking Afdelingen ook een aantal andere afdelingen zoals: Fraude, Collections, Operations en KYC. Deze Circle wordt de circle Office genoemd.

ingbanner-1
ingbanner-2
ING-leeuwarden3
ING-leeuwarden4

Klantadviseur Particulier

Als klantadviseur particulieren ben je verantwoordelijk voor particuliere klanten die jou bellen om informatie over bepaalde producten die ze al hebben afgesloten bij ING of misschien nog willen afsluiten. Je kunt hierbij vragen verwachten over afschriften, digitalisering, MijnING, ApplePay, Tancodes, aanvragen nieuwe rekening, wijziging in rekening, opheffen rekening, wereldbetalingen, limiet verhogen en nog veel meer. De vragen beantwoord je telefonisch. Voorbeelden van vragen waar jij antwoord op gaat geven in deze functie zijn:

  • Ik wil mijn betaalpas opheffen, kunt u mij daarbij helpen?
  • Ik wil een nieuwe spaarrekening of betaalrekening openen en weet niet hoe dit werkt.
  • Ik heb een kindje gekregen, wat moet ik regelen?
  • Ik wil een gezamenlijke rekening openen, hoe werkt dat?
  • Er is een dubbele afschrift gedaan, hoe kan dat?

De openingstijden van deze afdeling zijn van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 21:00 uur en zaterdag van 09:00 tot 17:00.

parituclier---werken-bij
Zakelijk---werken-bij

Klantadviseur Zakelijk

Als klantadviseur Zakelijk ben je voornamelijk in gesprek met zakelijke klanten. Dit kunnen grote zakelijke bedrijven zijn, maar dit kunnen ook bedrijven zijn die net zijn begonnen (start up, eenmanszaak) en hier vragen over hebben. Wellicht is er iets gewijzigd in de situatie van het bedrijf? Dan ben jij het eerste aanspreekpunt voor de klant. Vanaf september 2020 loopt er een pilot dat de afdeling zakelijk open is van maaandag t/m vrijdag van 08.30-17.00 uur. Vragen die je in deze functie gaat beantwoorden zijn: 

  • Het openen van een zakelijke rekening als nieuwe start-up
  • Vragen over internationaal betalingsverkeer
  • Mijn Zakelijke Creditcard en vragen over het bestedingslimiet
  • Welke Zakelijke rekening past bij mij?

In deze functie ben jij expert op het gebied van betalingsverkeer. Het kan dus ook zijn dat een ondernemer jou vraagt welk product het beste bij hem of haar past.

Social & Webcare

Als klantadviseur Chat beantwoord je dezelfde vragen van particuliere en zakelijke klanten alleen dan via chat, social media, of de MijnING app. De afdeling Chat & Webcare is een frisse, jonge en ambitieuze afdeling die elke dag heel actief bezig is met het een stapje beter te doen dan de dag ervoor. Ze hebben dagelijks contact met klanten via chat en social media. Wanneer nodig wordt dit soms afgewisseld met call en staan we onze klanten telefonisch te woord. Naast een inhoudelijk correct en volledig antwoord is een vlotte positieve manier van communiceren én het maken van een echte klik met de klant van groot belang op deze afdeling. 

Je begint op deze afdeling als medewerker chat. Daarna kun je langzaam toe werken naar de webcaregroep. De reden hiervoor is dat de de berichten op social media gelijk zichtbaar zijn voor iedereen. Daarnaast is het leuk dat er in het vierde kwartaal van 2020 een chatbot live gaat! 

 

Social---werken-bij
events-werkenbij

Events

Het onderdeel events is een verzamelnaam voor verschillende functies binnen de ING bank in Leeuwarden. Dit zijn de onderdelen: nabestaanden, beslaglegging, bewindvoering en lenen. 

Nabestaanden
Op de afdeling heb je te maken met nabestaanden of naasten die gemachtigd zijn op de rekening. Je verricht hier administratieve handeling in combinatie met telefonisch gesprekken. Er zullen producten moeten worden afgesloten of worden overgezet naar iemand anders omdat de eigenaar is overleden. Het kan zijn dat een klant meerdere producten had afgesloten: betalen, sparen, zakelijk, lenen, etc. Dit maakt het een complexe en serieuze functie. 

Beslaglegging
In deze functie heb je vooral te maken met het blokkeren van rekeningen, opstellen van brieven om klanten en de deurwaarders te informeren en verzoeken om de rekening te blokkeren of te deblokkeren. Je verwerkt de beslagleggingen die binnen komen. Dit is een vrij uitdagende functie omdat deze verzoeken binnen 4 uren afgehandeld moeten zijn. Als het niet binnen 4 uren gebeurd, dan zijn de kosten voor ING. De rekening moet namelijk zo snel mogelijk geblokkeerd worden. Zoals je je kunt voorstellen heb je veel te maken met weerstandsgesprekken omdat je klanten spreekt wiens rekeningen zijn geblokkeerd. Empathie is in deze functie een belangrijke competentie. Het team bestaat uit 35 collega's. Je hebt hier 20% klantcontact (inbound). 80% is klantverzoeken. 

Wil je meer weten over andere afdelingen binnen Events? Klik dan op onderstaande button.
Lees meer

Bewindvoering
Als Administratief Medewerker Bewindvoering verwerk jij inkomende klantverzoeken in het systeem. Dit zijn verzoeken die vanuit het klantcontactcentrum komen en verdere administratieve afhandeling nodig hebben. De verzoeken zijn van klanten die onder bewind staan. Dat betekent dat zij om wat voor reden dan ook niet meer in staat zijn hun eigen bankzaken te regelen. Dit is het laatste redmiddel als er serieuze geldproblemen zijn. Naast dat je er voor moet zorgen dat de gegevens administratief goed verwerkt worden, zul je hier en daar ook een belletje moeten plegen om het verzoek volledig af te kunnen ronden.

Werkstromen die aanbod komen zijn: aanmelden nieuwe klanten onder bewind (belangrijkste werkstroom), beheer onder bewind gestelden, blokkeren van rekeningen, opheffen van onder bewind gestelden.

Lenen
Als klantadviseur op de afdeling lenen ben jij verantwoordelijk voor de leningen van ING. Jij gaat beoordelen of de klant recht heeft op een lening. Dit zijn met name doorlopende kredieten. De afdeling is opgesplitst in twee werkstromen: monitoren en lenen.

Op de afdeling monitoren behandel je leningen en check je de kredietwaardigheid van bestaande klanten. Dit zijn relatief eenvoudige leningen waar de klant elke dag hetzelfde aan rente of aflossing aan ING betaald. De rente is vaak variabel en verder is de looptijd van zo'n lening niet vast. Op deze afdeling check je dus of klanten die bijvoorbeeld al 2 jaar klant zijn bij ING nog steeds hun lening kunnen betalen. Op deze afdeling heb je nog geen klantcontact en heb je alleen wft basis nodig. 

Vind jij het toch fijn om af toe contact te hebben met de klanten? Dan is de werkstroom lenen wellicht iets voor je. Op deze afdeling sluit je verschillende soorten leningen af. Denk aan persoonlijke leningen, creditcards, en doorlopende kredieten. In deze functie ben je 70% administratief bezig en 30% telefonisch in gesprek met klanten. Omdat je ook klantcontact hebt is de wft consumptief krediet een vereiste.

Klachten
Er is een speciale ‘circle’ ingericht voor de afdeling Klachten. Hier zijn collega’s hard aan het werk om de binnenkomende klachten zo goed mogelijk te verwerken en op te lossen met een positieve afloop. Dit kunnen klachten zijn over de dienstverlening, maar wellicht ook over de App, de website of over producten. Voor deze afdeling is het belangrijk dat de klachten bij de juiste persoon terecht komen om hier een correct vervolg op te kunnen geven. In deze functie zul je ook (telefonisch) contact hebben met klanten naar aanleiding van de ingezonden klachten.


Banktalk

Werknemers vertellen over werken bij Client Services in Leeuwarden.

Office

In Leeuwarden is er naast de Client Services Daily Banking ook een tak van Office afdelingen. Afdelingen die hieronder vallen zijn:

Fraude
ING besteedt veel aandacht aan het bestrijden van Fraude. Dit doen ze onder andere door middel van de afdeling Fraude Operations.

Je bent hier bijvoorbeeld druk met alerts vanuit het systeem waarbij een opvallende transactie is gedaan, of een belletje vanuit een klant die denkt dat er fraude is gepleegd bij zijn  eigen bankrekening. Dit kan op het gebied van een normale bankpas, maar bijvoorbeeld ook op creditcards gebied waarbij complexere regeleving te pas komt. Dit komt omdat je vaak ook te maken hebt met klanten die op vakantie zijn in het buitenland. Op deze afdeling is het belangrijk dat je de klant goed hoort en de situatie begrijp, empathie is erg belangrijk. Daarnaast is het belangrijk dat je in deze functie besluitvaardig bent omdat je ook zelfstandig te werk gaat. Uiteraard kun je bij een lastige case jouw collega aanhaken voor advies!

Achterstanden

Op de afdeling Achterstanden (ook wel Collections genoemd) behandel je de achteratanden van klanten op hun betaalproducten. Samen met de klant  probeer je tot een duurzame oplossing te komen. Het is belangrijk dat je hierin de klant centraal stelt. De telefonische gesprekken of de administratieve afhandeling hiervan kan over een kleine achterstand (€10,-) of een grote achterstand (€30.000,-) gaan, ook alle producten kunnen hier aan bod komen die een klant afgesloten heeft bij ING.

Veelal heeft deze functie de boventoon van telefonische gesprekken óf administratieve werkzaamheden, dit is afhankelijk welk team je komt versterken. 

Operations
Op de afdeling Operations komt alle binnenkomende post binnen vanuit klanten, maar ook vanuit kantoren. Operations werkt met een TITO doelstelling (today in, today out), zodat alle post tijdig verwerkt wordt. Het is hierbij belangrijk dat de afdeling de postjuist verwerkt en archiveert zodat dit voor alle collega’s binnen ING goed terug te vinden is. Ook kan het voorkomen dat post retour komt door een onjuist adres, deze zullen ook op een correcte manier verwerkt moeten worden. Ondanks dat ING steeds meer aan het digitaliseren is, zal er altijd fysieke post blijven bestaan. Op de afdeling Operations ben je veelal administratieve werkzaamheden aan het doen, waarbij inscannen, archiveren en het verspreiden van post (digitaal) de boventoon heeft. 

 



office

Know Your Client
Één van de taken van KYC is het controleren van bankrekeningnummers en de klanten hier achter. Know Your Customer zegt het al. De afdeling checkt of de klant al meerdere rekeningen heeft of eerder in aanraking is geweest met fraude of witwassen. BKR Registraties worden gecontroleerd en op basis hiervan wordt de keuze gemaakt of de klant ook daadwerkelijk klant kan blijven of niet.

Het zijn veelal administratieve werkzaamheden die repetitief zijn, je werkt met verschillende interne en externe systemen. ING heeft de afdeling Know Your Customer Center ingericht om te borgen dat ING als bank op een eenduidige wijze omgaan met de toenemende verplichtingen vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft).


 

Al werkzaam bij ING Leeuwarden?

Leuk dat je bij ons komt werken of al werkt. Je hebt de selectieprocedure doorstaan en bent nu officieel part of the team! Mocht je meer informatie willen over jouw dienstverband? Neem dan contact met jouw contactpersoon Marijke de Vries, Melanie Ganzinga-Meijer of Jens Zuurman.

Wij staan voor je klaar!

Heb je vragen? Wij van Unique staan voor je klaar!

Jouw contactpersonen

Marijke, Melanie & Jens (Leeuwarden Client Services)
Wij zijn bereikbaar op 088- 8379939 of via ing.nederland@unique.nl

Mobiele nummers contactpersonen

Marijke de Vries: 06-18192680
Jens Zuurman: 06-43993688
Melanie Ganzinga: 06-20841045