Hoe verminder je stress op het werk? Inclusief ultieme tip!

Stress op het werk is een veelbesproken onderwerp, ook online. Het aantal tips op het internet is zelfs zo groot, dat je al bijna overbelast raakt van het idee dat je ze allemaal moet lezen en uitproberen. 

Allemaal goede tips natuurlijk, zoals vaker ‘nee’ zeggen tegen je baas, meer collega’s inschakelen, pauzes inlassen, en regelmatig sporten. Maar zucht, is het echt zo ingewikkeld? Wat is stress eigenlijk? En wat is nou de ultieme tip voor stressvermindering?

Wat is stress?
Stress is part of our game. Een oeroude reactie van ons lijf om te kunnen reageren op gevaar. Het stelt ons in een staat van opperste paraatheid. Door de productie van meer adrenaline en cortisol pompt je hart meer bloed rond, staan je spieren klaar voor actie en komt je stofwisseling tot stilstand. Heel handig als je moet vechten of vluchten om je leven zeker te zijn. 

Burn-out of bore-out
Ook in het huidige dagelijks leven is een bepaalde mate van stress heel gezond: het maakt je energiek, gefocust en effectief. Als er lange tijd te weinig eisen aan je worden gesteld, is de kans op verveling groot en presteer je minder goed. Er ligt dan weer een ander gevaar op de loer: geen burn-out maar een bore-out. 

Minder stress met niks doen
Tijdelijke verveling is overigens extreem effectief tegen stress. Een paar minuten gevuld met nietsdoen zorgen voor een shot van instant stress release. Je gaat als vanzelf rustiger ademen en verlaagt zo direct de productie van cortisol en adrenaline. Stress verminderen met helemaal niets doen: dat klinkt goed, toch? 

Wat is de ultieme tip tegen stress?  
Beinvloed je gedachten. Wat de één stressvol vindt, vindt de ander juist een uitdaging. Dat komt doordat stress vaak veroorzaakt wordt door je gedachten óver een bepaalde situatie, niet zozeer door de situatie zelf. En dat is goed nieuws! Situaties heb je namelijk niet altijd in de hand, maar je kunt wel je gedachten aansturen. Hoe dan?

Kies voor de positieve benadering
Zo kun je een saaie vergadering zien als louter tijdsverspilling, maar ook als een overleg waarin je van waarde bent voor je collega’s. Wat je aandacht geeft, maak je op deze manier ‘groter’, in positieve of negatieve zin. Het is dus de kunst om te kiezen voor de positieve benadering. 

Gemakkelijker gezegd dan gedaan? 
Misschien is het dan goed om te bedenken dat stress lang niet altijd slecht voor je is, tenzij je lange tijd onder druk staat. Interessant is bijvoorbeeld de Ted-talk van gezondheidspsychologe Kelly McGonigal over hoe je van stress je vriend maakt. En anders zijn er nog altijd duizenden tips te vinden over het verminderen van stress. Een aanrader is de bestseller Don’t sweat the small stuff at work van Richard Carlson (Maak van een mug geen olifant op het werk!, Nederlandse uitgave).