De veranderende wereld van klantenservice functies
"Een organisatie zonder toegewijde afdeling klantenservice is anno 2020 geen organisatie meer."
Goede klantenservice, wij kunnen er boeken over schrijven. Sinds het bestaan van Unique helpen wij klanten aan flexmedewerkers binnen deze branche. En die branche veranderd snel. Er is steeds meer sprake van banen waarbij het van belang is dat je een goede service biedt. Vele organisaties falen hier in, omdat werknemers falen in het ‘pleasen’ van klanten. Daarom is het belangrijk dat er een ‘customer-responsive’ cultuur ontstaat binnen organisaties. Klanten willen namelijk geholpen worden door vriendelijke, behulpzame en bekwame werknemers.
Niet alleen de banen komen steeds meer in aanraking met een stukje klantenservice. Dankzij social media en interactieve website van de organisaties zelf wordt alles blootgelegd als het gaat om klantenservice. Tevens kunnen klanten op verschillende manieren ‘service’ zoeken, en verwacht de klant ook een snel en adequaat antwoord. En mocht dit niet snel of adequaat genoeg gebeuren, dan laat de klant dit ook weten, daar kan je donder op zeggen.
Trends in klantenservice
Chatbots
Wanneer je als organisatie een chatbot aan het overwegen bent, doe het niet. De chatbot heeft zichzelf geperfectioneerd in de laatste jaren. Wanneer je in aanraking komt met online klantenservice, is de kans vrij groot dat je te maken krijgt met een chatbot. Er kan veel werk van een medewerker klantenservice worden overgenomen. Echter, uit de praktijk blijkt dat de vraag van een klant niet kan worden beantwoord en er alsnog een medewerker nodig is. Dit is frustrerend voor klanten omdat er bij de eerste poging om klantenservice te benaderen, de plank al volledig wordt misgeslagen. Bij poging twee zit de klant al in zijn of haar irritatie. Dit kan je voorkomen door direct paraat te staan voor de klant met een ervaren medewerker.
Customer experience
Behalve snelheid bepaalt ook de kwaliteit van informatie de ervaring van de klant. Wie wil er niet een 9+ service ontvangen als je belt over een vervelend probleem?! De werkgever van een klantenservice stelt steeds vaker service boven snelheid. Dit is natuurlijk prettig voor klant én werknemer. Hierin is het belangrijk dat jij als werknemer empathisch bent opgesteld; hanteer altijd de LSD techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)!
Online reageren
Veel klanten zullen online hun vraag stellen. Dit kan via de website van een organisatie of via een van de social media kanalen waar de organisatie in spé actief is.
Medewerker engagement
Happy customer, happy employee! Dit is de slogan waar veel werkgevers zich tegenwoordig aan vasthouden. Alleen gemotiveerde en tevreden medewerkers kunnen zorgen voor tevreden klanten. Daarom is medewerker engagement essentieel. Wanneer de medewerker oprechte affiniteit heeft met het product of de dienstverlening gaan de gesprekken een stuk makkelijker en prettiger voor beide partijen! Het is aan de werkgever om een goede werkplek te faciliteren. Veel bedrijven organiseren daarom wekelijkse borrels, teamuitjes, trainingen of een vitalere werkplek. Dit alles zorgt voor een hogere motivatie onder werknemers, zo zien we dat graag!
