De veranderende wereld van klantenservice functies

"Een organisatie zonder toegewijde afdeling klantenservice is anno 2020 geen organisatie meer."

Goede klantenservice, wij kunnen er boeken over schrijven. Sinds het bestaan van Unique helpen wij klanten aan flexmedewerkers binnen deze branche. En die branche veranderd snel. Er is steeds meer sprake van banen waarbij het van belang is dat je een goede service biedt. Vele organisaties falen hier in, omdat werknemers falen in het ‘pleasen’ van klanten. Daarom is het belangrijk dat er een ‘customer-responsive’ cultuur ontstaat binnen organisaties. Klanten willen namelijk geholpen worden door vriendelijke, behulpzame en bekwame werknemers.

Niet alleen de banen komen steeds meer in aanraking met een stukje klantenservice. Dankzij social media en interactieve website van de organisaties zelf wordt alles blootgelegd als het gaat om klantenservice. Tevens kunnen klanten op verschillende manieren ‘service’ zoeken, en verwacht de klant ook een snel en adequaat antwoord. En mocht dit niet snel of adequaat genoeg gebeuren, dan laat de klant dit ook weten, daar kan je donder op zeggen.

Trends in klantenservice

Wanneer je als organisatie een chatbot aan het overwegen bent, doe het niet. De chatbot heeft zichzelf geperfectioneerd in de laatste jaren. Wanneer je in aanraking komt met online klantenservice, is de kans vrij groot dat je te maken krijgt met een chatbot. Er kan veel werk van een medewerker klantenservice worden overgenomen. Echter, uit de praktijk blijkt dat de vraag van een klant niet kan worden beantwoord en er alsnog een medewerker nodig is. Dit is frustrerend voor klanten omdat er bij de eerste poging om klantenservice te benaderen, de plank al volledig wordt misgeslagen. Bij poging twee zit de klant al in zijn of haar irritatie. Dit kan je voorkomen door direct paraat te staan voor de klant met een ervaren medewerker.
Behalve snelheid bepaalt ook de kwaliteit van informatie de ervaring van de klant. Wie wil er niet een 9+ service ontvangen als je belt over een vervelend probleem?! De werkgever van een klantenservice stelt steeds vaker service boven snelheid. Dit is natuurlijk prettig voor klant én werknemer. Hierin is het belangrijk dat jij als werknemer empathisch bent opgesteld; hanteer altijd de LSD techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)! 
Veel klanten zullen online hun vraag stellen. Dit kan via de website van een organisatie of via een van de social media kanalen waar de organisatie in spé actief is.
Happy customer, happy employee! Dit is de slogan waar veel werkgevers zich tegenwoordig aan vasthouden. Alleen gemotiveerde en tevreden medewerkers kunnen zorgen voor tevreden klanten. Daarom is medewerker engagement essentieel. Wanneer de medewerker oprechte affiniteit heeft met het product of de dienstverlening gaan de gesprekken een stuk makkelijker en prettiger voor beide partijen! Het is aan de werkgever om een goede werkplek te faciliteren. Veel bedrijven organiseren daarom wekelijkse borrels, teamuitjes, trainingen of een vitalere werkplek. Dit alles zorgt voor een hogere motivatie onder werknemers, zo zien we dat graag!

 

 

 

 

 

We vertellen je graag meer!

Ga aan de slag bij een van deze topwerkgevers

Ervaringen binnen de klantenservice

Claudia is Teamleider bij AllSecur

Claudia over haar werk bij Allianz Direct

Claudia is Teamleider
"Alle neuzen staan dezelfde kant op: dat spreekt mij het meest aan bij AllSecur. Je voelt de energie door het gebouw heen suizen, iedereen wil graag en het ambitieniveau ligt hoog. De afwisseling zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is."
Ervaringen van Kevin bij AllSecur

Kevin over zijn werk bij Allianz Direct

Kevin is Desk Accountmanager
"Het leukste aan mijn functie is dat ik enorm veel variatie heb in mijn werk. Ik informeer en voorzie de klant van een verzekeringspakket op maat. De ene dag heb ik telefonisch contact met de klant, de andere dag houd ik mij bezig met administratieve taken."
tomas-over-werkenbij-dfz

Ervaringen van Tomas bij De Friesland Zorgverzekeraar

Tomas is coördinator outbound klantcontactkanalen
"De Friesland Zorgverzekeraar is een werkgever waar je jezelf kunt zijn, tussen vrolijke en nuchtere collega's. Dat ervaar ik van dag tot dag. Hoe mooi is dat?!"
adriaan-over-werken-bij-defrieslandzorgverzekeraar

Ervaringen van Adriaan bij De Friesland Zorgverzekeraar

Adriaan is klantcontact medewerker
"Als klantcontact medewerker help ik klanten graag op een persoonlijke manier. En dat kan hier. Ik heb veel vrijheid en verantwoordelijk."
mandy-over-werkenbij-de-friesland

Ervaringen van Mandy bij De Friesland Zorgverzekeraar

Mandy is Coördinator Klantadviseur
"Vanaf je eerste werkdag merk je de collegiale sfeer. Met een open houding naar klanten. En de mogelijkheid om te blijven leren."

Vind de vacature die bij jou past

  • Callcenter medewerker

    Door het coronavirus is de nood groot in ontwikkelingslanden. Hulporganisaties zitten met hun handen in het haar! Er is gebrek aan hygië...
    • Zwolle
    • MBO
    • 24 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur onderwijs

    Heb jij kennis van Nederlandse onderwijssystemen en methoden? Vind jij het leuk om docenten te helpen met hun vragen? En ben jij...
    • 's-Hertogenbosch
    • HBO
    • 36 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker

    Ben jij klantgericht en kan je snel schakelen? Ben je op zoek naar een fulltime, vaste baan en wil je graag zo snel mogelijk aan de slag?...
    • 's-Hertogenbosch
    • MBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur zorgverzekeringen

    Ben jij graag in contact met mensen? En wil je graag werkervaring op doen? In deze functie bieden wij jou de kans om jouw...
    • Breda
    • MBO 3/4
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker | Parttime

    Ben jij graag in contact met mensen? En wil je graag werkervaring op doen? In deze functie bieden wij jou de kans om jouw...
    • Groningen
    • MBO 3/4
    • 24 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker International Clients

    Is jouw Engels en Nederlands uitstekend en werk jij graag met internationale klanten in een internationale omgeving? Dan ben jij diegene die...
    • Amsterdam
    • MBO 3/4
    • 32 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker ASN Bank

    Opzoek naar een tijdelijke baan van een jaar met kans op verlenging? Veel verantwoordelijkheid? Veel afwisseling en de kans om jezelf tot...
    • 'S-Gravenhage
    • HBO
    • 36 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur Private Assistance ABN AMRO

    Zie jij jezelf als telefonisch eerste aanspreekpunt bij de ABN AMRO in Amsterdam voor vermogende klanten klanten? Denk jij in oplossingen,...
    • Amsterdam
    • MBO
    • 36 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur Medici & Vrije Beroepen ABN AMRO

    Zie jij jezelf als telefonisch eerste aanspreekpunt bij ABN AMRO in Amsterdam voor Medici & Vrije Beroepen en DGA klanten? Dan is dit...
    • Almere
    • MBO 3/4
    • 32 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker | parttime | 24 tot 36 uur

    Kun jij je inleven in klanten? Ben je in staat je klantvriendelijk hulp te bieden via telefoon, chat of email? Dan zoeken we jou!! Jij bent...
    • Amsterdam
    • MBO 3/4
    • 32 uur
    Bekijk vacature