De veranderende wereld van klantenservice functies

"Een organisatie zonder toegewijde afdeling klantenservice is anno 2020 geen organisatie meer."

Goede klantenservice, wij kunnen er boeken over schrijven. Sinds het bestaan van Unique helpen wij klanten aan flexmedewerkers binnen deze branche. En die branche veranderd snel. Er is steeds meer sprake van banen waarbij het van belang is dat je een goede service biedt. Vele organisaties falen hier in, omdat werknemers falen in het ‘pleasen’ van klanten. Daarom is het belangrijk dat er een ‘customer-responsive’ cultuur ontstaat binnen organisaties. Klanten willen namelijk geholpen worden door vriendelijke, behulpzame en bekwame werknemers.

Niet alleen de banen komen steeds meer in aanraking met een stukje klantenservice. Dankzij social media en interactieve website van de organisaties zelf wordt alles blootgelegd als het gaat om klantenservice. Tevens kunnen klanten op verschillende manieren ‘service’ zoeken, en verwacht de klant ook een snel en adequaat antwoord. En mocht dit niet snel of adequaat genoeg gebeuren, dan laat de klant dit ook weten, daar kan je donder op zeggen.

Trends in klantenservice

Wanneer je als organisatie een chatbot aan het overwegen bent, doe het niet. De chatbot heeft zichzelf geperfectioneerd in de laatste jaren. Wanneer je in aanraking komt met online klantenservice, is de kans vrij groot dat je te maken krijgt met een chatbot. Er kan veel werk van een medewerker klantenservice worden overgenomen. Echter, uit de praktijk blijkt dat de vraag van een klant niet kan worden beantwoord en er alsnog een medewerker nodig is. Dit is frustrerend voor klanten omdat er bij de eerste poging om klantenservice te benaderen, de plank al volledig wordt misgeslagen. Bij poging twee zit de klant al in zijn of haar irritatie. Dit kan je voorkomen door direct paraat te staan voor de klant met een ervaren medewerker.
Behalve snelheid bepaalt ook de kwaliteit van informatie de ervaring van de klant. Wie wil er niet een 9+ service ontvangen als je belt over een vervelend probleem?! De werkgever van een klantenservice stelt steeds vaker service boven snelheid. Dit is natuurlijk prettig voor klant én werknemer. Hierin is het belangrijk dat jij als werknemer empathisch bent opgesteld; hanteer altijd de LSD techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)! 
Veel klanten zullen online hun vraag stellen. Dit kan via de website van een organisatie of via een van de social media kanalen waar de organisatie in spé actief is.
Happy customer, happy employee! Dit is de slogan waar veel werkgevers zich tegenwoordig aan vasthouden. Alleen gemotiveerde en tevreden medewerkers kunnen zorgen voor tevreden klanten. Daarom is medewerker engagement essentieel. Wanneer de medewerker oprechte affiniteit heeft met het product of de dienstverlening gaan de gesprekken een stuk makkelijker en prettiger voor beide partijen! Het is aan de werkgever om een goede werkplek te faciliteren. Veel bedrijven organiseren daarom wekelijkse borrels, teamuitjes, trainingen of een vitalere werkplek. Dit alles zorgt voor een hogere motivatie onder werknemers, zo zien we dat graag!

 

 

 

 

 

We vertellen je graag meer!

Ga aan de slag bij een van deze topwerkgevers

Ervaringen binnen de klantenservice

Claudia is Teamleider bij AllSecur

Claudia over haar werk bij Allianz Direct

Claudia is Teamleider
"Alle neuzen staan dezelfde kant op: dat spreekt mij het meest aan bij AllSecur. Je voelt de energie door het gebouw heen suizen, iedereen wil graag en het ambitieniveau ligt hoog. De afwisseling zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is."
Ervaringen van Kevin bij AllSecur

Kevin over zijn werk bij Allianz Direct

Kevin is Desk Accountmanager
"Het leukste aan mijn functie is dat ik enorm veel variatie heb in mijn werk. Ik informeer en voorzie de klant van een verzekeringspakket op maat. De ene dag heb ik telefonisch contact met de klant, de andere dag houd ik mij bezig met administratieve taken."
tomas-over-werkenbij-dfz

Ervaringen van Tomas bij De Friesland Zorgverzekeraar

Tomas is coördinator outbound klantcontactkanalen
"De Friesland Zorgverzekeraar is een werkgever waar je jezelf kunt zijn, tussen vrolijke en nuchtere collega's. Dat ervaar ik van dag tot dag. Hoe mooi is dat?!"
adriaan-over-werken-bij-defrieslandzorgverzekeraar

Ervaringen van Adriaan bij De Friesland Zorgverzekeraar

Adriaan is klantcontact medewerker
"Als klantcontact medewerker help ik klanten graag op een persoonlijke manier. En dat kan hier. Ik heb veel vrijheid en verantwoordelijk."
mandy-over-werkenbij-de-friesland

Ervaringen van Mandy bij De Friesland Zorgverzekeraar

Mandy is Coördinator Klantadviseur
"Vanaf je eerste werkdag merk je de collegiale sfeer. Met een open houding naar klanten. En de mogelijkheid om te blijven leren."

Vind de vacature die bij jou past

  • Klantadviseur

    Voor een jonge en dynamische organisatie in Zwolle zijn wij op zoek naar afgestudeerde hbo'ers of wo'ers die zich graag verder...
    • Meppel
    • HBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur

    Voor een jonge en dynamische organisatie in Zwolle zijn wij op zoek naar afgestudeerde hbo'ers of wo'ers die zich graag verder...
    • Zwolle
    • HBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantadviseur

    Word jij enthousiast wanneer je het verschil hebt kunnen maken voor een klant? Ben jij gedreven in het zorgen voor een optimale...
    • Arnhem
    • MBO 3/4
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Customer service medewerker

    Ben jij net afgestudeerd? Wil je ervaring opdoen met klantcontact? En wil je fulltime aan de slag? Dan wordt dit wellicht jouw baan! Als...
    • Breda
    • HBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker

    Ben jij proactief, oplossingsgericht en heb jij ervaring op het gebied van klantenservice? Lees dan snel verder! Wat ga je doen? Dankzij...
    • Breda
    • MBO 3/4
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker Vattenfall

    Werken in hartje Leeuwarden, met goeie achtergrondmuziek en gezellige collega's. Jij verdient een lekker salaris, waar anderen 3 uren...
    • Leeuwarden
    • HBO
    • 12 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker juridisch

    Houd jij van klantcontact en vind jij het leuk om je bezig te houden met het beantwoorden van klantvragen? Heb je interesse op het gebied...
    • Zwolle
    • MBO 3/4
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice zorgverzekeringen parttime

    Staat écht iets kunnen betekenen voor mensen bij jou hoog in het vaandel? Lees dan snel verder! Als fulltime Klantenservice medewerker...
    • Utrecht
    • MBO
    • 32 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker Zorgverzekeringen

    Ben jij op zoek naar een baan waar je ontzettend veel kan leren op het gebied van communicatie,gesprekstechnieken en overtuigingskracht? Wil...
    • Utrecht
    • MBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Klantenservice medewerker Vattenfall

    Zoek jij een functie waar je veel contact hebt met klanten en waarin jij het verschil kunt maken? En ben je op zoek naar een nieuwe...
    • Leeuwarden
    • MBO 3/4
    • 40 uur
    Bekijk vacature