De growth hackers van USG People bloggen over hun opleiding en werk. Sebastien Brecheteau ging na zijn opleiding terug aan het werk. 

growth hackers foto blog

Maandag 09 april 2018: Het is zover. Na een leerzaam traject van 2 weken stapte ik net als 14 andere Growth Hack lotgenoten van USG People voor het eerst weer mijn eigen kantoor binnen. In mijn geval het kantoor van USG Engineering. Alsof ik was herboren! Ik wilde graag alles wat ik had geleerd toepassen. Met als doel: het tackelen van de aannames in ons werk, door ze om te zetten in feiten. Leuk om te zien is dat iedereen binnen de organisatie erg enthousiast is. Maar waar te beginnen? Want iedereen, hoe enthousiast ook, heeft dezelfde vraag: ‘wat ga je doen en wat betekent dat voor de organisatie?'

Stap 1. Data als fundament

Ik heb een nieuwe functie en werk in een enthousiast team dat het verschil wil maken. Vanuit dit startpunt brainstormden we over de manier waarop we ons werk zo rigide mogelijk kunnen maken. Welke campagnes, websiteoptimalisatie en marketingkanalen gebruiken we? En minstens zo belangrijk: wat hebben we nodig om al onze campagnes zo goed mogelijk te beoordelen? Om ervan te leren? Je meetsysteem wil je zo accuraat mogelijk inrichten. Daarbij kun je experimenteren wat je wilt maar je leert niks als je meetgegevens niet goed worden vastgelegd. De eerste uitdaging is het waterdicht maken van je meetsysteem. Google Analytics, Tag manager, Adwords, Facebook pixel en Hotjar installeerden en koppelden we. 

Stap 2. One metric that matters

Nu het meetsysteem staat werken we toe naar succes. Wat gaan wij voor onze organisaties opleveren? Een nuttige methodiek is de Goal Tree. De Goal Tree is in de eerste plaats een logisch denkproces en helpt vervolgens met de strategische planning naar de bottom-links-strategie voor onze operaties. 

Stap 3. De AAAARRR funnel

De meetwaarden die we eerder bepaalden kunnen met de piraat-methodiek, de AAARRR funnel, makkelijk worden gecategoriseerd. Het Growth Hacken richt zich van het merkopbouwende aspect van de marketing-inspanningen tot het activeren van kandidaten voor arbeidsbemiddeling. Tot het introduceren van jezelf bij potentiële klanten en actie. In de winkelstraten van vroeger was het bijna onmogelijk om alles te meten, tegenwoordig weet je welke campagnes leiden tot conversie. 

Ready, set, go and stay tuned!

Hield ik mij volledig aan het ideale leerproces hierboven? Niet helemaal. Ik denk dat veel van mijn lotgenoten kunnen beamen dat we graag snel resultaat willen laten zien, en actie. Liever zijn we druk met het opzetten van mooie campagnes, het maken van landingspagina’s, het stroomlijnen van onze automationflow en strijden we ertegen om niet terug te vallen in onze oude functie.  Zijn we daarom verkeerd bezig? Nee, uiteraard niet! Want we werken met data en vervangen oude aannames door feiten. Het is gaaf om te zien waar mijn lotgenoten al mee bezig zijn. Het ideale denkproces komt op korte termijn wel. 

Keep calm and trust the process.

En stay tuned voor de volgende blog van de growth hackers!

 

 

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures

2449 vacatures