De growth hackers van Unique bloggen over hun opleiding en werk. Lana Lulić trapt af: "growth hawattuh?"

growth hackers foto blog

Vol enthousiasme vertelde ik menig vriendin en familielid over mijn nieuwe functie

Maandag 26 maart 2018: Ik stap een ruimte in met 14 lotgenoten van USG People, allemaal klaar voor de nieuwe uitdaging in hun carrière. We gaan met z’n allen Growth Hacken! In de aanloop naar deze dag heb ik menig vriendin en familielid vol enthousiasme geïnformeerd over mijn nieuwe functie. Growth Hawattuh? Wat ga je dan doen? – Was vaak de vraag. Voordat je verder leest, geef ik hier een korte toelichting: ‘Growth Hacken is een principe dat is ontstaan bij start-ups.

Start-ups

Omdat zij aan het begin van het bestaansrecht van hun bedrijf met zo min mogelijk traffic, geld en binnen zo’n kort mogelijke periode groei moeten realiseren, beginnen deze start-ups met growth hacken. Met veel experimenteren met data, tooling, social media en (goedkope) online campagnes om er achter te komen wat het beste werkt om de groei van een organisatie te realiseren of optimaliseren. Een growth hacker moet daarom van alles wat af weten. Nu zal je wellicht denken: maar USG People is toch helemaal geen start-up? Dat klopt. Het growth hacking principe kunnen we zeker wel toepassen om voor hele specifieke focusbranches en divisies groei te optimaliseren.

Krijg je er al een beeld bij?

Top! En nu terug naar mijn traject. We begonnen met een tweeweekse start van de growth hacking opleiding, waarin heel veel, maar dan bedoel ik echt heel veel informatie aan bod kwam. Je zou denken dat er gelijk met data-termen en tooling werd gestrooid, maar niets is minder waar. De eerste week stond namelijk vooral in het teken van de juiste mindset voor deze manier van werken en de Lean startup (daar heb je vast weleens van gehoord). Aan het eind van de eerste week kwam langzamerhand het growth hacken zelf aan bod en natuurlijk de verschillende fases, principes en processen waarmee een ware growth hacker werkt. In de tweede week kwam een aantal inspirerende experts aan het woord. Zo hebben we hele dagen gespendeerd aan de mogelijkheden en tips & tricks van Google Analytics (meten = weten!), Facebook (binnenkort kan ik je pincode hacken) en de opzet van een eigen experiment.

En nu? Nu gaan we aan de slag!

De 14 lotgenoten waar ik het over had zijn verdeeld over de merken van USG People. We hebben Start People, ASA, USG Engineering, Secretary Plus, YTF, USG Marketing & Sales en Unique. Aankomende maanden houden we je op de hoogte van onze growth hacking reis en komen collega’s van verschillende labels aan het woord.

Stay tuned!

 

 

 

 

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures

2393 vacatures