De growth hackers van USG People bloggen over hun opleiding en werk. Rik Houwers vertelt over zijn eerste onderzoek.

growth hackers foto blog

De eerste experimenten

Mijn collega’s Lana Lulić en Sebastien Brecheteau blogden al hoe wij, als aanstormend growth hackers van USG People, bij The Talent Institute (TTI) in Amsterdam klaargestoomd worden voor onze growth hacking carrière. In mijn blog lees je over onze eerste inzichten en wat er op de planning staat qua experimenten.

Begin met de pijnpunten

Stap 1 voor onze carrière: breng pijnpunten in kaart. Met uiteraard de input van collega’s en managers. Die punten werden voor mijn team, bij Unique, razendsnel opgesteld en met ons gedeeld! We besloten ons allereerst te richten op moeilijk vervulbare vacatures in twee regio’s.

Het experiment

Voordat we konden beginnen met de twee experimenten was het zaak om inzicht te krijgen in de huidige cijfers van de vacaturepagina van onze website www.unique.nl. Hoeveel personen komen er nu op de pagina, hoeveel mensen converteren (solliciteren) hoe lang blijven bezoekers op de pagina? Allemaal vragen die eerst een antwoord nodig hadden. Na dit vooronderzoek formuleerden we onze hypothese: “Meer mensen op de website levert ook meer sollicitaties op”. Waarover straks meer!

We besloten ons experiment op te zetten met behulp van een Facebookadvertentie. Met Facebook is het heel gemakkelijk om een a/b test uit te voeren. Je bekijkt dan welke variabele verschilt met een ander. In ons geval de tekst. Voor beide regio’s gebruikten we dezelfde vacature, afbeelding en kop. De tekst was anders. Advertentieset A had een tekst die inspeelde op schaarste en dus werd er vermeld dat de vacature nog maar enkele dagen online zou blijven staan. Bij advertentieset B draaide de tekst om de secundaire arbeidsvoorwaarden en dus werden salaris, opleidingen en cursussen genoemd.

Het resultaat

Dat regio’s verschillen ten opzichte van elkaar was natuurlijk geen nieuws. Maar iets zeggen is natuurlijk iets heel anders dan het ook daadwerkelijk zien. Secundaire arbeidsvoorwaarden blijken in de regio Friesland heel belangrijk. Dat is wat werkzoekenden willen zien in een advertentie. Terwijl in bijvoorbeeld Utrecht werkzoekenden klikken op advertenties die het element schaarste bevatten. Kennis die we kunnen gebruiken. Op naar volgende vragen en eventuele pijnpunten!

En naar Growth Hacking Demo Day. De dag waarop de Growth Hackers van USG People hun certificaat ontvangen en kunsten presenteren, op 24 juli. Meer daarover in de volgende blog!

 

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures