De persoonlijke ervaring van Janneke

"Teams bedenken ook leuke en grappige acties tijdens ontbijt en lunch zoals rondleiding door je huis. Je leert elkaar ook weer beter kennen. Onze digitale vrijmibo is een groot succes."

Als regiomanager bij Unique MKB stuur ik de managers van verschillende vestigingen verspreid over Limburg, Brabant en Zeeland aan. Het sturen op afstand is mij dus bekend. We hebben alle online middelen om te kunnen werken en hebben een (wekelijkse) overlegstructuur zodat ik weet wat er speelt en leeft bij mijn mensen. 

Toch is het thuiswerken nu anders…….. Je staat continu aan. Je rolt van de ene call in de andere, wat met name in het begin veel energie vraagt. Inmiddels ben ik eraan gewend en heb ik hierin een modus gevonden die bij mij past. Ik probeer mijn managers te stimuleren om in kansen en mogelijkheden te denken en ook te laten zien wat er wel kan. Deel van het werk moet namelijk anders worden ingericht. We kunnen niet meer fysiek op klant bezoek gaan, maar hebben nu afspraken via “Teams” met onze klanten. Bij intakes van kandidaten deden we dit al wat vaker. Dit scheelt ook heel veel reistijd, zodat we nu ook meer tijd hebben voor onze flexkrachten. 

Persoonlijke aandacht voor mijn managers is nu nog belangrijker dan ooit. Maar ook het tonen van begrip voor de thuissituatie. Ik weet als geen ander dat het best lastig is om naast het thuiswerken ook aandacht te hebben voor je dochter. Hoe blijf je je teams motiveren en enthousiasmeren? Ik hoor van mijn teams vooral terug dat ze elkaar missen. Door een gezamenlijke start van de dag en afsluiting is de betrokkenheid groot. Teams bedenken ook leuke en grappige acties tijdens ontbijt en lunch zoals rondleiding door je huis. Je leert elkaar ook weer beter kennen. Onze digitale vrijmibo is een groot succes. 

"De een wordt heel afwachtend en de ander gaat juist direct in actie"

Mijn managers gaven in het begin aan dat er heel veel info op hen afkwam en dit was natuurlijk ook zo! Niet makkelijk was het om deze informatie allemaal te verwerken en de vele vragen van onze flexkrachten en klanten te kunnen beantwoorden. Maar ik zie ook grote verschillen tussen hoe mijn managers en consultants met deze situatie omgaan. De een wordt heel afwachtend en de ander gaat juist direct in actie. Het gewenningsproces duurt bij sommigen wat langer. Dat snap ik ook, want je werk is ook anders. Waar je voorheen volop aan het searchen was voor vacatures of acquisitie bellen voer je nu hele andere gesprekken, maar ook hele mooie en persoonlijke gesprekken. Gelukkig zijn de meeste mensen heel flexibel en wendbaar waardoor ze meegaan in andere werkwijzen. Waarbij betrokkenheid bij onze klant, flexkracht en collega en FUN op nr. 1 blijft staan! 

Jannekewerktthuis

Janneke Lockefeer

Regiomanager Unique MKB
Heb jij leuke tips, ervaringen die je wilt delen of een vraag die je graag aan mij zou willen stellen? Laat het mij gerust hieronder weten.
In ons privacy statement kunt u nalezen hoe uw gegevens worden verwerkt.