De persoonlijke ervaring van Laurien

De onwennigheid van de eerste dagen maakt plaats voor meer structuur. De eerste dagen en weken zat iedereen nog tot over z’n oren in het werk. Onze klanten volgden net zoals wij alle maatregelen op de voet. Ieder gaf hier op eigen wijze invullingen aan. Maar ook vanuit onze flexkrachten kregen wij heel veel vragen. We leerden en leren nog steeds iedere dag! Flexkrachten melden zich bijvoorbeeld ziek, maar zijn niet echt ziek, of kunnen soms niet vanuit thuis werken. Hoe ga je hiermee om? Wat adviseer je hierin je klant en flexkracht?

Inmiddels worden zaken steeds duidelijker en lijkt het erop dat het einde nog lang niet in zicht is. De hectiek van de eerste weken is eraf en het begint “bijna” een beetje normaal te worden. We zetten alle afspraken van de een op de andere dag om van “live” naar Teams of Skype en verbazen ons over het gemak hiervan en hoe goed dit voor ons werkt. Naarmate de weken vorderen komen er ook wel wat knelpunten boven drijven. Want super functioneel die Skypes en Teams meetings, veel sneller tot de kern & lekker efficiënt, maar het is ook verleidelijk om je agenda helemaal bomvol te plannen en van de één naar de andere “Skype” of “Teams” te racen. Aan het einde van sommige dagen ben ik kapot en heb ik amper 10 minuten gehad om wat te eten. Dit moest dus anders en ik ga zorgen voor meer ruimte tussen afspraken en langzaam krijg ik weer meer grip op m’n agenda. 

De belafspraken zonder beeld probeer ik al wandelend te doen, zodat de beweging die ik nu mis om van afspraak naar afspraak te gaan in ieder geval iets wordt gecompenseerd.

 

Efficiënt en functioneel is fijn, maar wij zijn en blijven een mensen bedrijf, waar ik ECHT contact met elkaar het allerbelangrijkste vind. Even een “kletsje” bij de koffiemachine of samen lunchen zit er niet in en dus is de ruimte voor gewoon wat “chitchat” verloren gegaan. Juist dat is nu belangrijk.

Ik ben dan ook dagelijks bezig om echt in contact te blijven met mijn team, te vragen hoe het met ze gaat, hoe ze in de race zitten. Maar ik zie ook hele leuke initiatieven voor “vorrels” (virtuele borrels), gezamenlijk lunchen en online sporten ontstaan om juist tijd te maken voor de niet functionele zaken. We zijn zelfs bezig met het organiseren van een online workout voor USG People. Een personal trainer uit een persoonlijk netwerk gaat dit voor ons doen. Next step is dit ook voor onze flexkrachten te doen. Deze situatie brengt ook mooie dingen bij ons naar boven.

"We zijn zelfs bezig met het organiseren van een online workout voor USG People. Een personal trainer uit een persoonlijk netwerk gaat dit voor ons doen."

Ik merk dat de hectiek begint af te nemen en bijna alle vacatures van onze klanten staan onhold. Dit terwijl wij zo lekker gaan op die hectiek en gewend zijn altijd keihard te moeten rennen om alle vacatures van onze klanten zo goed en snel mogelijk te vervullen. Als dat wegvalt wat ga je dan doen? Waar haal je je energie uit? Binnen uitzendland kwam het werk altijd op iedereen af en het ging om hoe je het beste plant en de juiste keuzes maakt. Maar nu wordt het rustig, en moeten we zelf in de actie, maar welke zaken pak je dan op? Fijn als alle uitstel klusjes gedaan zijn, maar dragen die ook bij aan straks sneller weer up & running zijn? We verwachten dat de vacatures die onze klanten nu op onhold zetten; straks in nog grotere aantallen op ons af gaan komen.

 

"Zodra we uit de corona perikelen zijn, geloof ik dat we vele lessen hebben geleerd en de wereld er echt iets anders uit zal zien. Maar het meest kijk ik toch uit naar de ‘o zo gewone’ werkdag op kantoor, met iedereen om me heen."

Dus verleg ik onze focus nu van vervullen van vacatures naar extra contact met onze klanten en flexkrachten. Er zijn zelfs flexkrachten die nu volledig online onboard worden, bijvoorbeeld bij onze klant ABN AMRO. Fantastisch dat dat kan, maar deze groep heeft ook extra aandacht en attentie nodig vanuit ons. Hier nemen we dus ook bewust de tijd voor, voor een praatje, een kaartje etc. Daarnaast ben ik bezig de tijd te gebruiken om online trainingen en workshops te geven aan mijn mensen. Maar ook onze flexkrachten stimuleren we om gebruik te maken van alle online trainingen die we aanbieden, we hebben bijvoorbeeld hele leuke en inspirerende trainingen op het gebied van Vitaliteit. Daarnaast neem ik nu de tijd om onze recruitment methoden te optimaliseren; zijn wij flexkrachten aan het interviewen en maken op basis hiervan “persona’s” . Deze gebruiken we om straks de juiste mensen te werven voor de functies die gaan komen als Nederland weer los gaat.

DebbieWannetwerktthuis

Laurien Kunst

Unitmanager Banking & Insurance bij Unique

Heb jij leuke tips, ervaringen die je wilt delen of een vraag die je graag aan mij zou willen stellen? Laat het mij gerust hieronder weten.

In ons privacy statement kunt u nalezen hoe uw gegevens worden verwerkt.