De growth hackers van USG People bloggen over hun opleiding en werk. Rik Houwers vertelt over zijn eerste onderzoek.

growth hackers foto blog

De eerste experimenten

Mijn collega’s Lana Lulić en Sebastien Brecheteau blogden al hoe wij, als aanstormend growth hackers van USG People, bij The Talent Institute (TTI) in Amsterdam klaargestoomd worden voor onze growth hacking carrière. In mijn blog lees je over onze eerste inzichten en wat er op de planning staat qua experimenten.

Begin met de pijnpunten

Stap 1 voor onze carrière: breng pijnpunten in kaart. Met uiteraard de input van collega’s en managers. Die punten werden voor mijn team, bij Unique, razendsnel opgesteld en met ons gedeeld! We besloten ons allereerst te richten op moeilijk vervulbare vacatures in twee regio’s.

Het experiment

Voordat we konden beginnen met de twee experimenten was het zaak om inzicht te krijgen in de huidige cijfers van de vacaturepagina van onze website www.unique.nl. Hoeveel personen komen er nu op de pagina, hoeveel mensen converteren (solliciteren) hoe lang blijven bezoekers op de pagina? Allemaal vragen die eerst een antwoord nodig hadden. Na dit vooronderzoek formuleerden we onze hypothese: “Meer mensen op de website levert ook meer sollicitaties op”. Waarover straks meer!

We besloten ons experiment op te zetten met behulp van een Facebookadvertentie. Met Facebook is het heel gemakkelijk om een a/b test uit te voeren. Je bekijkt dan welke variabele verschilt met een ander. In ons geval de tekst. Voor beide regio’s gebruikten we dezelfde vacature, afbeelding en kop. De tekst was anders. Advertentieset A had een tekst die inspeelde op schaarste en dus werd er vermeld dat de vacature nog maar enkele dagen online zou blijven staan. Bij advertentieset B draaide de tekst om de secundaire arbeidsvoorwaarden en dus werden salaris, opleidingen en cursussen genoemd.

Het resultaat

Dat regio’s verschillen ten opzichte van elkaar was natuurlijk geen nieuws. Maar iets zeggen is natuurlijk iets heel anders dan het ook daadwerkelijk zien. Secundaire arbeidsvoorwaarden blijken in de regio Friesland heel belangrijk. Dat is wat werkzoekenden willen zien in een advertentie. Terwijl in bijvoorbeeld Utrecht werkzoekenden klikken op advertenties die het element schaarste bevatten. Kennis die we kunnen gebruiken. Op naar volgende vragen en eventuele pijnpunten!

En naar Growth Hacking Demo Day. De dag waarop de Growth Hackers van USG People hun certificaat ontvangen en kunsten presenteren, op 24 juli. Meer daarover in de volgende blog!

 

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures

  • Vakantiewerk Cleanroom

    Hey, jij daar! Ben je klaar met school maar mis je nog wat centen op je bankrekening? Droomvakantie nog niet betaald of wil jij gewoon goed...
    • Eindhoven
    • MBO
    • 36 uur
    Bekijk vacature
  • Allround Consultant

    Blij met je baan! Dat ga je zeker zijn wanneer je wordt aangenomen als nieuwe fulltime consultant in Team Almere van Unique. Als consultant...
    • Almere
    • MBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Productie medewerkers (M/V) gezocht!

    Wij zijn per direct op zoek naar productie-medewerkers in de omgeving van Eindhoven en Veghel. Ben jij op zoek naar een vaste baan als...
    • Veghel
    • MBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • Assemblage Medewerker

    Ben jij werkzaam als assemblagemedewerker en vind je dit ook erg leuk maar zit je bij je huidige werkgever niet helemaal op je plek? In de...
    • Eindhoven
    • MBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • ZZP-er HR adviseur

    Wij zoeken voor een opdrachtgever in omgeving Breda een ZZP-er HR adviseur. Onze HR afdeling staat voor het ontwikkelen en continu aanpassen...
    • Almere
    • HBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature
  • ZZP-er HR adviseur

    Wij zoeken voor een opdrachtgever in omgeving Breda een ZZP-er HR adviseur. Onze HR afdeling staat voor het ontwikkelen en continu aanpassen...
    • Almere
    • HBO
    • 40 uur
    Bekijk vacature