Digitaal werken oké, maar blijf communiceren en kennis delen

Flexibel werken, buiten kantoor of in flexibele zones op kantoor, is in veel bedrijven inmiddels de norm. Veel kantoormensen - van accountants en helpdeskmedewerkers tot personeelsmanagers - werken graag achter de keukentafel. Daarom komen steeds meer bedrijven hun werknemers die zelfstandig willen werken tegemoet. Maar wat betekent die manier van werken eigenlijk voor het bedrijf? 

Digitale werkomgeving én goede bedrijfsprestaties

Nick van der Meulen van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) deed hier onderzoek naar. Daarbij was hij vooral benieuwd welke onderdelen van een digitale werkomgeving, nodig om flexibeler te werken, uiteindelijk ook echt bijdragen aan betere bedrijfsprestaties.

Kletsen bij koffieautomaat belangrijk

De conclusie van zijn onderzoek: met al dat thuiswerken zijn er minder momenten voor kletsen bij de koffieautomaat. En juist dat is belangrijk innovatie te stimuleren en het concurrentievermogen te verbeteren. Informele gesprekken zorgen immers voor uitwisseling van innovatieve ideeën op de werkvloer. En samenwerken op een locatie zorgt voor een betere samenwerking en delen van kennis. 

Betekent dat dat iedereen morgen weer gewoon achter zijn vaste bureau op kantoor moet zitten? Nee, zeker niet. Digitaal werken is prima, mits je het goed aanpakt. 

5 x digitaal werken op zijn best

#1 Jaag niet iedereen terug naar kantoor. Dat slaat een gat in het vertrouwen van je medewerkers.

#2 Zorg dat werknemers ook digitaal met elkaar kunnen overleggen. Via Skype of een intern social media platform waar werknemers en management vrijelijk nieuwe ideeën kunnen bespreken. 

#3 Laat het personeel zelfstandig hun taken uitvoeren. De medewerkers bepalen zelf waar en wanneer ze werken, en hoe ze dat willen doen. Wel is daarbij de juiste mix van keukentafel en kantoor essentieel.

#4 Maak een verdeling in taken en niet in tijd. Een vaste thuiswerkdag is dus onlogisch. Beter is het om de werkplek te bepalen op basis van de klus van dat moment: wat moet er gebeuren en waar kan dat het beste?

#5 De manager moet ook zijn eigen mix samenstellen. De medewerkers komen op kantoor voor vast overleg, maar in de managementmix zitten ook momenten om elkaar informeel te zien. Zodat nog steeds de beste ideeën en tips worden uitgewisseld bij de koffieautomaat.

Lees meer over het promotieonderzoek ‘The Distance Dilemma’ van Nick van der Meulen.