Online talent ontwikkelen: 5 trends en één tip om rekening mee te houden.

Wij vinden het belangrijk dat we samen blijven investeren in onze collega's en flexmedwerkers. Juist in deze tijd is het belangrijk om persoonlijk contact te houden als bedrijf, maar ook als flexmedewerker of collega. Met ons online platform krijgen onze flexmedewerkers toegang tot verschillende cursussen die zij kunnen volgen. Gezien de huidige situatie des te beter om de ontwikkeling van uw werknemers en collega's te stimuleren op online vlak! Lees onze 5 trends en één tip om rekening mee te houden.

#1 Online leren wordt steeds populairder, maar persoonlijke aandacht blijft onmisbaar
 87 procent van de Nederlanders vindt leren zeer belangrijk voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Dat blijkt uit de Online Trainingen Monitor, onderzoek dat is uitgevoerd namens Goodhabitz. Van het aantal respondenten dat daadwerkelijk een training voor het werk volgde, deed de helft dat online. 

#2 Online trainingen zijn geschikt voor wie gericht bepaalde basisvaardigheden wil trainen 
Concrete, duidelijk afgebakende kennis en vaardigheden zoals een cursus Word, Excel of Klantgericht telefoneren, kunnen medewerkers prima online leren. Als u de geleerde vaardigheden bij uw medewerker wilt trainen, of de kennis op persoonlijk niveau bij uw mensen verder wilt uitbouwen, is persoonlijk contact met een trainer raadzaam.
TIP: Huur een trainer of docent in, die een paar uur of een paar keer les komt geven. Om de stof werkelijk uit te diepen, tips en trucs uit te wisselen en de opgedane vaardigheden meteen te oefenen, is persoonlijk contact vaak toch de beste manier. 

#3 Leidinggevenden spelen een essentiële rol bij de beslissing om al dan niet een opleiding of cursus te gaan volgen
Uit de Monitor van Goodhabitz blijkt dat 84 procent van de medewerkers bereid is een training te volgen als hun baas dat adviseert. Trainingen kunnen een vorm van beloning zijn voor goed presterende medewerkers, of een manier om uw mensen gemotiveerd te houden. Denk aan mensen die goed zijn in hun werk, maar op zoek zijn naar nieuwe prikkels. Dat kan op managementniveau, maar vergeet ook iemand als de telefoniste niet, die een beetje uitgekeken raakt op haar werk, bijvoorbeeld. Het volgen van een online cursus kan heel motiverend zijn en er voor zorgen dat u een medewerker langer aan u bindt. Bovendien zit dat iemands dagelijkse werkzaamheden niet in de weg.

#4 Online opleiden biedt grote vrijheden, en daar moeten beide partijen mee om kunnen gaan
Het grote voordeel van online opleiden - studeren waar en wanneer je wilt - kan ook een valkuil zijn. Sommige werkgevers vinden het lastig als ze dat niet zelf in de hand hebben. Bang dat hun medewerkers in werktijd gaan zitten leren. Online leren vraagt dus om vertrouwen en soms is daar een andere mindset voor nodig. 

#5 De ideale vorm van leren is een mix van online en klassikaal: blended learning
Hierbij kunt u uw mensen individueel een aantal online modules laten volgen. Die kennis kunnen ze dan later, samen met collega’s of vakgenoten, tijdens offline bijeenkomsten verder gaan uitdiepen. Een leraar of trainer die fysiek aanwezig is, ziet wat iemand wel en niet beheerst en kan persoonlijke ondersteuning geven. Cursussen als ‘Onderhandelen’, ‘Klantgericht telefoneren’ of opleidingen in de communicatie zijn bij uitstek geschikt voor deze combinatie van onderwijs. 

________________

Uit het onderzoek blijkt dat voor 85% van de medewerkers geldt dat hun meest recente opleiding (deels) door hun baas is gefinancierd. Organisaties die investeren in opleiding en ontwikkeling slagen er beter in medewerkers aan zich te binden. Zo neemt bij 6 op de 10 werknemers de loyaliteit aan hun werkgever toe als deze opleidingen faciliteert. 

Benieuwd naar de onderzoeksresultaten van de hoofdzakelijke onderwerpen waar we de onderzoeksgroep over hebben ondervraagd? Download een preview whitepaper met de infographic. Voor het ontvangen van het volledige onderzoek, nemen we contact met u op.