De sollicitatieprocedure

Leuk om te lezen dat je interesse hebt. Op deze pagina kun je alle informatie vinden omtrent jouw sollicitatieproces. Wat wordt er van je verwacht, wanneer krijg een terugkoppeling, welke documenten moet je aanleveren etc. 
Deze pagina is bedoelt als naslagwerk om ervoor te zorgen dat je niet voor verassingen komt te staan. 

In het paarse blok vind je de inhoud van deze pagina. Zodra je in procedure bent kun je zien waar je in het proces bent. Je kunt per kopje zien wat er op dat moment nodig is. De procedure begint al op het moment dat je interesse hebt en de eerst telefonische kennismaking is geweest. Daarna volgen er meerdere belangrijke stappen die allemaal even belangrijk zijn.

Succes met je sollicitatie en hopelijk mogen wij je snel welkom heten bij ABN AMRO Detecting Financial Crime. 

1. Je hebt gesolliciteerd

Wat leuk dat je hebt gesolliciteerd op een functie binnen Detecting Financial Crime van ABN AMRO. Wij zien je sollicitatie inclusief motivatie graag tegemoet! Laat je gegevens achter via https://unique.nl en solliciteer door je cv en motivatiebrief te uploaden.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw cv en motivatie op de ja-stapel komt als je solliciteert naar de baan van je dromen? Hoe kijken werkgevers naar een cv en wat vinden ze belangrijk om terug te lezen in een motivatiebrief? Iedere maand vragen wij de experts binnen HR, van divere organisaties in Nederland, waaraan de perfecte sollicitatie moet voldoen. Lees snel welke tips zij voor jou hebben zodat jouw sollicitatie beland op de ja-stapel.

Zit er een leuke functie tussen die je aanspreekt? Laat dan je gegevens achter en solliciteer!

 

2. De telefonische kennismaking

Nadat je hebt gesolliciteerd streven wij er naar om binnen 48 uur telefonisch contact met je op te nemen. Tijdens deze eerste telefonische kennismaking zijn wij benieuwd naar jouw motivatie voor de functie, een korte toelichting op je cv, beschikbaarheid en of het salaris en de reiskostenvergoeding voor jou akkoord is. Het gesprek duurt circa 10 minuten. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent en je motivatie paraat hebt. 

Is de kennismaking positief? Dan wordt er een intakegesprek ingepland bij één van onze consultants. 

3. Het assessment

Indien je hebt gesolliciteerd voor een analistenrol, is het maken van een assessment onderdeel van de sollicitatieprocedure. Na het kennismakingsgesprek ontvang je een uitnodiging voor het assessment per mail. Het assessment bestaat uit twee onderdelen: Logiks en Factors.  
 
De Logiks is een capaciteitentest en test jouw verbale, numerieke en abstracte vaardigheden. Deze vragen zijn vergelijkbaar met een IQ test. Je hebt 12 minuten de tijd om de vragen te beantwoorden. Zorg ervoor dat je de oefenvragen hebt gemaakt, dat je uitgerust bent en je goed kunt concentreren. Dit verhoogd de kans op een goed eindresultaat!  
 
De Factors is een persoonlijkheidsvragenlijst waarin jouw werkgerelateerde voorkeuren worden gemeten. Aan deze test zit geen tijdslimiet gebonden. Lees de vragen rustig door en ga af op je eerste ingeving.  
 
De uitslag van het assessment wordt besproken in het intakegesprek. Op beide onderdelen dien je minimaal 30% te scoren om verder te mogen in de sollicitatieprocedure. Heb je dit niet behaald? Dan zal dit met je besproken worden op het afgesproken tijdstip van het intakegesprek.  

4. Het intakegesprek met één van onze consultants!

In het telefonische intakegesprek wordt de uitslag van het assessment besproken. Daarnaast gaan we dieper in op jouw motivatie voor deze functie, je cv en wie jij bent als persoon. Lees je dus goed in, stel vragen en weet wie jij bent. Succes met je het kennismakingsgesprek!

Word jij voorgesteld?

Na het intakegesprek ligt de bal bij ons. Wij overleggen altijd met elkaar wie wij willen voorstellen bij ABN AMRO. Voor elke vacature is een tijdspad (incl. deadlines) bekend. Wij bespreken dit met je tijdens het intakegesprek, zodat jij weet wanneer je van ons een terugkoppeling kunt verwachten.  

Je bent voorgesteld!

Op de afgesproken datum ontvang je van ons per mail een terugkoppeling, waarin wij aangeven of je bent voorgesteld voor de functie of niet. In deze mail vind je meer informatie over het vervolg van jouw sollicitatie en wanneer je te horen krijgt of je wordt uitgenodigd voor en sollicitatiegesprek bij de ABN AMRO!

ABN stuurt ons een planning van de sollicitatiegesprekken die ze willen inplannen. Op het moment dat jij daar bij zit, dan bellen we je direct om het sollicitatiegesprek met je in te plannen. Omdat het bij DFC vaak om grotere wervingen gaat, is er niet altijd ruimte om een andere datum of tijdstip voor te stellen. Er zijn immers veel gesprekken die ingepland moeten worden met meerdere partijen. We proberen altijd een passend moment met je af te stemmen en waarderen jouw flexibiliteit hierin zeer.  

Als we het sollicitatiegesprek hebben ingepland, ontvang je hiervan een uitgebreide bevestigingsmail en koppelen we dit terug naar ABN AMRO. Tijdens de coronacrisis zijn de sollicitatiegesprekken voornamelijk via Microsoft Teams en zul je daarom ook een e-mail met een link naar deze afspraak ontvangen vanuit ABN AMRO.  

De sollicitatiebevestiging

De sollicitatiebevestiging die we je hebben gestuurd, bevat heel veel informatie. Je vindt hier niet alleen het tijdstip van het gesprek en wie de gesprekspartners zijn, maar we geven je ook heel veel tips om het sollicitatiegesprek voor te bereiden. Lees daarom deze e-mail goed door. We hebben alvast wat voorbeeldvragen voor je toegevoegd, zodat je deze vast kunt uitwerken en over jouw antwoorden na kunt denken. Deze vragen gaan ze echt niet allemaal stellen, maar kunnen jou ook al heel goed helpen in jouw voorbereiding. Ook hebben we wat linkjes naar actuele nieuwsberichten toegevoegd. Hierdoor kan je tijdens het gesprek ook inhaken op de actualiteit en kan je de werkzaamheden van DFC ook plaatsen in de huidige maatschappij. Daarna zullen we kort telefonisch contact met je opnemen om jouw eventuele vragen te beantwoorden. 

5. Het sollicitatiegesprek

In deze coronaperiode is het sollicitatiegesprek bij ABN AMRO via Microsoft Teams. Zorg er daarom voor dat je deze applicatie ruim voor het gesprek hebt gedownload. Bij voorkeur op een laptop of tablet, want dit is wat praktischer tijdens het gesprek dan een mobiele telefoon. Zorg ervoor dat je de applicatie van tevoren test met een familielid of vriend. Zo weet je zeker dat de techniek werkt en kan je eventuele vragen nog opzoeken of stellen.  

Het sollicitatiegesprek duurt ongeveer een half uur en zal met twee personen van ABN AMRO zijn. Vaak is dit een combinatie van iemand van HR en een leidinggevende van de afdeling. De namen van jouw gesprekspartners vind je in de Microsoft Teams-uitnodiging.  

Een videogesprek is natuurlijk iets anders dan een gesprek op locatie, maar zorg er tijdens het videogesprek ook voor dat je er representatief uitziet. Draag dus bijvoorbeeld een overhemd of nette blouse en zorg ook dat je er verzorgd uitziet. Ook de achtergrond is van belang. Ga voor een neutrale achtergrond zitten, zodat jouw gesprekspartners niet worden afgeleid door een rommelige kast, schone was aan de waslijn of familieleden die achter je langs lopen. 

Binnen 48 uur na het gesprek ontvang je terugkoppeling. Wij krijgen hierover het bericht vanuit ABN AMRO en zullen je hier vervolgens direct van op de hoogte stellen! 

Heb je minder leuks nieuws gehad en je bent afgewezen? Dat is natuurlijk heel erg jammer! Uiteraard gaan wij kijken of we jou aan een andere leuke baan kunnen helpen. We hebben wel afspraken gemaakt met ABN AMRO over het aanbieden van kandidaten binnen DFC. Ben je op gesprek geweest voor een functie binnen DFC en ben je afgewezen? Helaas mag je dan niet opnieuw solliciteren op vacatures binnen DFC. Natuurlijk zijn er wel genoeg andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij het hoofdkantoor van ABN AMRO of andere klanten van Unique. 

Succes met je sollicitatie!

6. Aangenomen!

Ben je aangenomen? Gefeliciteerd!

Binnen 5 werkdagen word je gebeld door ons team om al je gegevens door te nemen zodat wij je contract en verdere administratie in orde kunnen maken. Tijdens dit gesprek heb je ook alle ruimte om de vragen die je hebt te stellen. Je kunt ook altijd de FAQ op deze pagina bekijken. Zodra alle administratie is gedaan, ontvang je jouw uitzendovereenkomst en kan je aan de slag bij ABN AMRO!  

FAQ

Voor het invoeren van je gewerkte uren ga je MyTime gebruiken. Dit is een systeem van ABN AMRO. Je dient je gewerkte uren pér week in. Zorg dat je uren uiterlijk de volgende maandag om 17.00 uur worden goedgekeurd door je manager anders kunnen wij een tijdige uitbetaling niet garanderen.  
 
Voor het invoeren van je vakantie-, verlof- of ziekte-uren ga je My Unique gebruiken. Dit systeem is van Unique.  
 
Instructies over het gebruik van deze systemen staan op deze pagina! 

Je kunt kiezen uit een wekelijke uitbetaling of een vierwekelijkse uitbetaling. Jouw voorkeur geef je aan bij jouw contactpersoon.  
 
De wekelijkse uitbetaald volgt op de vrijdag ná de desbetreffende werkweek. Een voorbeeld: je gewerkte uren van week 1, worden uitbetaald op de vrijdag van week 2. De vierwekelijkse uitbetaling is een vaste betalingsfrequentie bij Unique en vindt plaats in de weken 1, 5, 9, 13 etc.   

Elke vrijdag waarop jouw salarisuitbetaling plaatsvindt, komt jouw loonstrook in het portaal van Unique te staan.  

Wil je jouw vierwekelijkse betaling omwisselen naar een wekelijkse betaling of andersom? Dat kan!
Stem dit even af met je contactpersoon.  

Bij iedere gewerkte week reserveer je 10,87% (8,7% wettelijk en 2,17% bovenwettelijk) voor een opname aan vakantiedagen. Dit percentage wordt berekend over jouw feitelijk loon en is daarom in het portaal van Unique (onder reserveringen) zichtbaar in euro’s in plaats van uren. Dit heeft te maken met de vorm van je overeenkomst en is ook terug te vinden in de ABU CAO. Deel het totaal bedrag (wettelijk+boventwettelijk) door jouw bruto uurloon, dan weet je precies hoeveel je vakantie uren je nog kan opnemen.  

Wanneer je in overleg met jouw team/leidinggevende de vakantie gepland hebt, dan mag je deze zonder toestemming van jouw contactpersoon in het portaal van Unique indienen. In het portaal kies je voor: Urenverwerking > de juiste week > nieuwe regel toevoegen > vakantie-uren > indienen 

Je uren worden dan automatisch goedgekeurd en uitbetaald, mits je genoeg uren hebt opgebouwd.

Een werkgeversverklaring kan je krijgen vanaf het moment dat je in dienst bent. Vraag deze op door een mail te sturen naar jouw contactpersoon of naar klantteam ABN AMRO: bi.abnamro@unique.nl  

Een perspectiefverklaring kan je zelf aanvragen via My Unique zodra je 52 weken in dienst bent. 

Wanneer je bij ABN AMRO aan de slag gaat, krijg je ook een contactpersoon bij Unique. Dit kan degene zijn met wie je ook jouw intakegesprek hebt gevoerd, maar dit hoeft niet per se. Je kunt al jouw vragen aan jouw contactpersoon stellen omtrent jouw uitzendovereenkomst, salarisbetaling, declaraties en urenverwerking. Maar ook over jouw ontwikkeling, scholing en andere zaken waar je tegen aanloopt op de werkvloer.  

Het ligt aan de locatie waar je aan de slag gaat wie van ons klantteam uiteindelijk jouw contactpersoon zal worden. Hij of zij zal zich uiteraard aan je voorstellen en ervoor zorgen dat je ook zijn/haar contactgegevens hebt, zodat je altijd contact kan opnemen met jouw contactpersoon! 

De werktijden zijn over het algemeen binnen kantoortijden (tussen 8.00 uur en 18.00 uur). Naarmate je wat langer in dienst bent is het op veel afdelingen mogelijk om je werktijden flexibel in te delen. Je kunt dan gerust een keer om 7.00 uur ’s ochtends beginnen en om 15.30 uur je dag afsluiten. Overleg dit wel áltijd even met je collega’s en je leidinggevende.  
In de week voordat je bij ABN AMRO gaat starten, ontvangen wij vanuit de bank een e-mail met alle informatie omtrent jouw start. Zodra we deze e-mail hebben ontvangen, sturen we deze direct naar je door. Hierin kan je dus lezen hoe laat, waar en bij wie je je kunt melden op jouw eerste werkdag.  

 
Amsterdam Hoofdkantoor: Gustav Mahlerlaan 10, 1082 PP Amsterdam 
Amsterdam Foppingadreef: Foppingadreef 22, 1102 BS Amsterdam
Amsterdam Hoogoordreef: Hoogoorddreef 60, 1101 BE Amsterdam 
Amsterdam Margriettoren: Haaksbergweg 75, 1101 BR Amsterdam 

Amersfoort: van Asch van Wijckstraat 55, 3811 LP Amersfoort
Breda:  Chasséveld 1, 4811 DH Breda  
Den Bosch: Hambakenwetering 2, 5231 DC 's-Hertogenbosch
Nijmegen: Keizer Karelplein 33, 6511 NH Nijmegen 
Rotterdam: Coolsingel 93, 3012 AE Rotterdam 
Zwolle: Grote Voort 247, 8041 BL Zwolle 

Alle kantoren van ABN AMRO zijn bereikbaar met het OV. Kijk voor de juiste reis op 9292.nl  
Bij de meeste kantoren van ABN AMRO is er géén parkeergelegenheid voor externen. In de buurt van het kantoor kan in de meeste gevallen wel (betaald) geparkeerd worden. Let op: parkeerkosten worden niet vergoed. Wil je weten wat het parkeerbeleid is voor jouw werklocatie? Neem dan contact op met je contactpersoon van Unique.  

Als je ziek bent, bel je tussen 08.30 en 09.00 naar ons vestigingsnummer 020-4301450. Hier geef je je ziekmelding door aan ons team. Geef je ziekmelding ook door aan je leidinggevende bij ABN AMRO. Om je weer beter te melden dien je ook altijd contact op te nemen met ons via het bovenstaande nummer. Let op! Mailtjes en appjes worden niet in behandeling genomen! 

Een ziekmelding kan pas worden doorgevoerd als je telefonisch met ons team hebt gesproken. Daarom is het belangrijk dat je altijd naar ons vestigingsnummer belt, omdat jouw contactpersoon een vrije dag, afspraak of training kan hebben. 

De vaste vrije dagen worden afgestemd met de huidige bezetting van de afdeling. Het is dus lastig om dit op voorhand vast te leggen, omdat deze planning door de afdeling wordt gemaakt. We raden je dus aan om dit zelf af te stemmen met je teamlead als je eenmaal op de afdeling bent begonnen. Is er nou echt een bepaalde dag die je vrij móet hebben vanwege kinderopvang, mantelzorg of bijvoorbeeld studie, laat het ons dan weten.  

Gefeliciteerd! Wat goed dat je bent aangenomen! Binnen 5 werkdagen word je gebeld door ons team om al je gegevens door te nemen zodat wij je contract en verdere administratie in orde kunnen maken. Daarnaast zijn er ook wat acties vanuit jou nodig.

VOG
Zo ontvang je van ons een link om jouw VOG aan te kunnen vragen. Doe dit direct en stuur ons de bevestiging van jouw aanvraag meteen door. Zodra je jouw VOG binnen hebt dan ontvangen we hier ook graag een (duidelijk leesbare) scan of foto van. De aanvraag van jouw VOG kan je declareren in jouw eerste werkweek bij ABN AMRO, we willen je daarom vragen om de aanvraag voor te schieten.  

PES
ABN AMRO werkt met een pre-employement screening (PES). Hierdoor hebben we naast jouw VOG nog andere documenten van je nodig. Zo vragen we je om een kopie (scan/foto) van jouw hoogst behaalde diploma (vmbo/mbo/hbo/wo) naar ons toe te sturen.  

Referenties
Daarnaast sturen we je een referentieformulier toe die we je vragen om zo snel mogelijk in te vullen. Ook kan je dit invullen in het portaal. Via mijn baan 'informatieve documenten' kan je ook bijlage 1 verklaring referentiegegevens invullen. Wij hebben twee referenties nodig van de afgelopen 5 jaar. Heb je maar één werkgever gehad de afgelopen vijf jaar? Dan is één voldoende. Het is belangrijk dat je de referenten ook op de hoogte stelt dat we contact met hen gaan opnemen.

Ja, dit kan! Of je hier kans op maakt hangt o.a. af van jouw prestaties, je toekomst bij ABN AMRO en de ruimte die ABN AMRO heeft om een intern contract aan te kunnen bieden. Is een contract bij ABN AMRO één van jouw ambities? Ga hierover in gesprek met je leidinggevende. Ook kunnen wij jou advies geven over de afwegingen en hoe het gesprek aan te gaan.

De reiskostenvergoeding is € 0,19 per km voor woon-werkverkeer, met een maximum van 40 kilometer enkele reis

Indien je met het OV reist geldt dat de originele vervoersbewijzen kunnen worden ingediend bij Unique. OV reiskosten worden 100% vergoed. Voor studenten welke in bezit zijn van een OV jaarkaart geldt dat zij geen extra reiskosten kunnen indienen.  

Voorbeeld berekening reiskostenvergoeding woon-werk Enkele afstand 50 km:  40 km (max km enkele reis) x 2 (heen- en terugreis) x 0,19 = € 15,20 per dag. 

Wanneer je via Unique bij ABN AMRO aan de slag gaat krijg jij een uitzendovereenkomst aangeboden in fase A. Als medewerker van Unique val je onder de CAO voor uitzendkrachten, deze kan je online terugvinden op www.abu.nl/cao. Daarnaast is de inlenersbeloning van ABN AMRO van toepassing. Dit houdt in dat je salaris, reiskostenvergoeding en werkuren gelijk zijn qua beloning aan die van vaste medewerkers van ABN AMRO. Op overige zaken is de ABU CAO voor uitzendkrachten van toepassing. In de ABU CAO wordt gebruik gemaakt van het fasen systeem. In het kort houdt dit het volgende in; De fase waarin je overeenkomst zit, is afhankelijk van het aantal weken dat je voor het uitzendbureau gewerkt hebt. Naarmate je langer voor Unique werkt, bouw je ook meer rechten op. Dit systeem bestaat uit drie fasen:

Fase A overeenkomst oproep: de eerste 50 weken in dienst
Fase A overeenkomst vaste uren omvang: 50 t/m 78 gewerkte weken. Tijdens deze overeenkomst heb je recht op loondoorbetaling van de overeengekomen uren bij het wegvallen van werk voor de looptijd van de overeenkomst.

Fase B tijdelijk contract: Wij mogen jou in maximaal 4 jaar, 6 contracten aanbieden. Tijdens dit contract heb je recht op loondoorbetaling bij ziekte, wegvallen werk en vakantie (tot zover je hebt opgebouwd) voor de loopduur van het contract.

Fase C contract voor onbepaalde tijd.


Overeenkomst beëindigen?
Tijdens je fase A overeenkomst  mag jij op elk moment de uitzendovereenkomst opzeggen. Wel ben je verplicht ons tijdig (uiterlijk één werkdag van tevoren) te waarschuwen, zodat wij eventuele vervanging kunnen regelen.
Unique kan jouw overeenkomst tijdens de eerste 26 werkweken met een kennisgevingstermijn van 1 werkdag opzeggen. Na die periode, dus vanaf 27 tot en met 78 weken, geldt een kennisgevingtermijn van 10 dagen voor Unique.
Heb jij een fase B of C contract? Dan zijn de opzegtermijnen sinds 30 december 2019 ook gewijzigd. Voor zowel jou als Unique gelden de volgende wettelijke opzegtermijnen;

  • korter dan vijf jaar in dienst: opzegtermijn van één maand
  • tussen vijf en tien jaar in dienst: opzegtermijn van twee maanden
  • tussen tien en vijftien jaar in dienst: opzegtermijn van drie maanden
  • vijftien jaar of langer in dienst: opzegtermijn van vier maanden

Het bruto startsalaris wordt met jou afgestemd voor start bij ABN AMRO hierbij wordt rekening gehouden met je werkervaring, opleidingsniveau en functieschaal. Op sommige afdelingen staat het instroomsalaris vast, dit vind je terug in de vacaturetekst en is tijdens het sollicitatiegesprek met jou besproken.

Je kunt groeien in salaris op twee manieren; je jaarlijkse beoordelingsverhoging en/of de cao verhoging. Deze vinden gebruikelijk genomen altijd plaats op 1 April. Dat is geen grapje 😉. Voor de beoordelingsverhoging zal je gesprekken hebben met jou leidinggevende, hierin staat je ontwikkeling, je prestaties en je ambitie centraal. Op basis van je beoordeling kan je een verhoging krijgen tussen de 2% en de 7%. Voorwaarde is wel dat je voor 1 oktober het jaar daarvoor in dienst bent getreden. De CAO-verhoging is op iedereen van toepassing die voor 1 april van dat jaar is gestart.