Unique ervaringen. Ida werkt bij de ANWB Alarmcentrale

Je spreekt geen klanten, maar leden. Die vaak al jaren lid zijn van een club met een uitstekende reputatie.

Op weg terug van je vakantie doet je auto het opeens niet meer. Of je raakt betrokken bij een ongeluk. Het lukt je niet om met je eigen vervoer terug te rijden naar Nederland of de reis te vervolgen. Super vervelend, natuurlijk, want je bent bijvoorbeeld op vakantie. Wilt door en niet stoppen. Wat doe je dan? Dan bel je met de ANWB Alarmcentrale.


Doen waar je goed in bent

En als je belt vanuit Frankrijk, België, Luxemburg of Nederland dan is er een kans dat je op een gegeven moment Ida Sandberg aan de telefoon krijgt. Die je helpt met de repatriëring of sloop van je voertuig, een chauffeur om een onbeschadigd voertuig op te halen in geval van uitgevallen bestuurder en eventuele transportschade. Ida vertelt over haar werk bij de ANWB Alarmcentrale, als hulpverlener.

In de lente van 2017 reed Ida langs het hoofdgebouw van de ANWB in Den Haag en dacht “volgens mij kunnen die mensen mij gebruiken, want ik spreek mijn talen.” Ze zocht naar vacatures en kwam zo op de werkenbij-pagina van Unique. Ida werd uitgenodigd voor de selectiedag van de ANWB en Unique en kreeg de baan.

Wat was je eerste indruk van de ANWB?

“De mensen zijn positief, vriendelijk en hebben een hoge werkethiek. Tijdens de sollicitatie heb je nog niet precies voor ogen hoe het werk er echt uitziet, maar ik had meteen een goed gevoel. En dat gevoel werd nog beter toen Unique belde dat ik was aangenomen en ik een dag later een kaart kreeg om me te feliciteren met mijn nieuwe baan. Samen met 17 collega’s werk ik op de afdeling Logistiek. Die afdeling zorgt voor de voertuigenhulpverlening. Je doet waar je goed in bent, en in mijn geval is dat ook veel Frans spreken.”

Hoe ziet een werkdag eruit?

“Natuurlijk ben je op tijd, want dat is heel belangrijk. Vanaf 08.00 uur wordt er gebeld door leden van de ANWB. Je neemt op en helpt mensen die vragen hebben, zoals bijvoorbeeld ‘wanneer is mijn voertuig weer terug in Nederland?’. Daarnaast organiseer ik het vervoer van gestrande voertuigen. Auto’s met schade gaan op transport naar Nederland, maar eerst moet je weten wat er aan de hand is met het voertuig of natuurlijk de mensen die erin zaten. Een andere keer hoeft het voertuig niet naar Nederland te komen. Dan regel je onderdelen in het buitenland. Of een voertuig is total loss verklaard en moet in het buitenland worden gesloopt, met alle bijkomende formaliteiten van de wet. Een bestuurder werd ziek en het voertuig moet door een chauffeur terug naar Nederland worden gereden: ik organiseer de reis van de chauffeur. Heeft het gerepatrieerde voertuig heeft schade opgelopen tijdens transport? Dan moet je die claim behandelen. Je hebt veel contact met de leden van de ANWB, garages in het buitenland, zusterclubs van de ANWB in het buitenland en de transporteurs.”

“Iedere situatie is anders. En dat is heel leuk. Als een soort detective vind je uit waar een auto staat die vermist lijkt te zijn. Hoe het zit met betalingen aan de garage of wat moet er gedaan moet worden met spullen die in een auto liggen? Natuurlijk worden mensen ook wel eens kwaad aan de telefoon. Als je pech hebt in het buitenland dan rijd je zelf met vervangend vervoer terug naar huis. Maar je auto doet er langer over, moet op transport en dan ook nog gerepareerd worden. Dat is frustrerend en dan is het onze rol om mensen te informeren en begrijpen. En natuurlijk spreek je ook blije mensen, wanneer hun voertuig er sneller is dan verwacht” 

Waarom zou iedereen moeten solliciteren?

“Omdat het bijzonder afwisselend werk is, met leuke collega’s. En vanwege de mensen die je spreekt. Dat zijn geen klanten, maar leden. Met vaak al jaren een lidmaatschap van een club met een goede reputatie."

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures

2274 vacatures