Unique ervaringen. Patricia en Ron werken bij Monuta

Werk dat niet voelt als werk

Patricia Broekema is callcenter medewerker bij Monuta, ze werkt via Unique. Ron Stempher is haar teamleider. 


Patricia was meteen blij toen ze Unique sprak over een callcenterfunctie bij Monuta. Over de functie zelf, een baan met zowel telefoon- als administratieve werkzaamheden. En vanwege het enthousiasme van de consultant van Unique. Ze ging op gesprek.  


Goede sfeer

Ze sprak de teamleiders en kreeg een rondleiding: een uur later wist Patricia dat ze een nieuwe baan had. Wat was er zo leuk op de afdeling? “De sfeer! En ook daarom neem je een beslissing. Het was er gemoedelijk, ik zag dat het geen lopende band werk was, het leek wel een huiskamer.” Maar dan wel een huiskamer met ruim 50 collega’s die werken in verschillende teams. 

Ron herkent de sfeer die Patricia beschrijft: “iedereen werkt samen op de afdeling. Er zijn geen hoge schotten en de bureaus zijn bijna twee meter breed. Met dubbele schermen en collega’s zitten naast elkaar. Zo is er steeds ruimte voor interactie en samenwerking. En ook de planten die in de ruimte staan en hangen geven sfeer. Collega’s waarderen dat.” Die samenwerking en de ruimte die werknemers hebben om zelf initiatief te nemen dragen bovendien bij aan een grote klanttevredenheid, die Monuta meet via de NPS-score. Een bedrijf dat goed beoordeeld wordt heeft meestal een score van 20 procent. Monuta scoorde in 2017 gemiddeld 35 procent. Hoe?


Vrijheid om beslissingen te nemen

Medewerkers hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om klanten een attentie of een met de hand  geschreven kaart te sturen. Ron: “Als een klant aangeeft een blije, vervelende of emotionele ervaring te hebben gehad kan een medewerker deze klant verassen of opbeuren  met een attentie. Hiervoor werken we samen met een externe bestelshop.” Bij het werven van collega’s houdt Monuta rekening met die aandacht voor de klant. Je moet empathisch zijn, natuurlijk ook omdat klanten bellen over een veelal beladen onderwerp, een uitvaartverzekering. Daarnaast wil Monuta zo flexibel mogelijk zijn voor kandidaten. De ene werknemer kan 24 uur werken, vanwege verplichtingen thuis, de ander wil juist meer werken, daar past Monuta, op advies van Unique de contracten met medewerkers op aan.

Patricia heeft dagelijks contact met (toekomstige) klanten van Monuta die een vraag hebben over verzekeringen. Ze geeft antwoord op de vragen of zoekt zaken op voor klanten. Ze kan niet stil zitten en daarom is het fijn dat je de ruimte hebt om ook andere taken op te pakken. Zoals het bijschrijven van kinderen in een verzekering. Of hulp bij het beantwoorden van een mail. Wat vertelt Patricia op verjaardagen over haar werk? “Dat het fantastisch werk is om te doen. Je hebt een goed gevoel daar. Mensen helpen elkaar waar het maar kan en vanaf de eerste dag ben je geen vreemde eend in de bijt.”


Wat maakt het werk fantastisch?

Dat is vooral de tijd die Patricia krijgt om mensen echt te helpen. Mensen zijn onzeker over hun verzekeringen, maar je kunt de tijd nemen om ze te helpen. Dat geeft een goed gevoel, mensen zijn blij na het gesprek. Ook al gaat het altijd over een moeilijk onderwerp. 

Patricia werkt sinds mei bij Monuta. En ze hoopt dat haar contract zo vaak als het kan verlengd wordt. Waarschijnlijk lukt dat wel, de meest collega’s werken er al een tijd. Met een fase B of C contract, of een vast contract bij Monuta zelf. 


En de samenwerking met Unique?

Ron: “Die is goed, en als het even wat minder gaat dan hebben we daar contact over. Eén keer per kwartaal evalueren we. Natuurlijk is het moeilijk om mensen te werven in een arbeidsmarkt die krap is en tijdens deze periode van het jaar (januari), omdat er dan veel banen zijn bij de zorgverzekeraars. Maar Unique denkt mee en dat is positief.” Heeft Ron tips voor Unique? Ja, haak ook aan tijdens de sollicitatierondes. Want dan kun je kandidaten ter plekke een hart onder de riem steken. 

Zoek in ons uitgebreide vacature-aanbod

Bekijk deze topvacatures