Fors investeren in jouw vakantiekrachten loont, omdat zij zomaar eens de medewerkers zijn die jij in de nabije toekomst zoekt. Senior manager Marisan van Vugt geeft uitleg en deelt successen en tips.
Beïnvloedt de krapte op de arbeidsmarkt de markt voor vakantiekrachten?
“Ja en nee. Jaren geleden waren bedrijven voor de zomerperiode hard op zoek naar mensen. De huidige vraag naar vakantiekrachten is niet zo groot in mijn regio. Ook lijken minder jongeren op zoek naar een tijdelijke baan in de maanden juni tot en met september. Wat mee kan spelen, is dat jongeren in de leeftijd van 15-25 jaar vaak al een bijbaan hebben. Ook in de zomer en dat werkt door in de markt voor vakantiekrachten. Als geïnteresseerden voor vakantiewerk aankloppen bij Unique, matchen wij hun wensen en voorkeuren met de juiste werkgever.”
Met welke vragen kloppen jong eren aan bij Unique?
“Jongeren van nu hebben een duidelijk beeld van wat ze willen en durven daar ook om te vragen. Bijvoorbeeld als het gaat om het soort werk, vaste of flexibele inzet, het aantal uur per week, de lengte van de werkperiode en het salaris. En vaak hebben zij bij meer werkgevers ijzers in het vuur.”
Op welke manier investeert Unique in vakantiekrachten?
“Wij en onze klanten weten dat we in een werknemersmarkt zitten en dat dit vraagt om een andere manier van denken en doen. We gaan uit van wat de kandidaat wenst en biedt aan vaardigheden en soft skills. En – heel belangrijk – bij interesse in vakantiewerk proberen we ook al zoveel mogelijk vooruit te denken. Een jongere die nu wil bijverdienen in de zomer en in september verdergaat met een studie, kan straks op zoek zijn naar een fijne stageplek om af te studeren of die eerste vaste baan."
"We vragen daarom ook door over studie, beschikbaarheid na de zomer, stages en wensen voor hun verdere loopbaan, et cetera. Met een kandidaat tegenover me neem ik contact op met klanten die een goede match kunnen zijn. Jongeren kunnen we op deze manier vaak gelijk een sollicitatiegesprek aanbieden en diverse klanten hebben we al aan goede vakantiekrachten geholpen. Hoe je klanten zover krijgt om met een goede kandidaat in zee te gaan? Klanten zijn geïnteresseerd in toekomstige, goede nieuwe medewerkers. Ook hun aanbod en wensen kennen we en dat verdient zich terug in het vertrouwen dat we hen aan de juiste mensen voorstellen.”
Op welke manier investeert Unique in vakantiekrachten?
“Wij en onze klanten weten dat we in een werknemersmarkt zitten en dat dit vraagt om een andere manier van denken en doen. We gaan uit van wat de kandidaat wenst en biedt aan vaardigheden en soft skills. En – heel belangrijk – bij interesse in vakantiewerk proberen we ook al zoveel mogelijk vooruit te denken. Een jongere die nu wil bijverdienen in de zomer en in september verdergaat met een studie, kan straks op zoek zijn naar een fijne stageplek om af te studeren of die eerste vaste baan. We vragen daarom ook door over studie, beschikbaarheid na de zomer, stages en wensen voor hun verdere loopbaan, et cetera.
Met een kandidaat tegenover me neem ik contact op met klanten die een goede match kunnen zijn. Jongeren kunnen we op deze manier vaak gelijk een sollicitatiegesprek aanbieden en diverse klanten hebben we al aan goede vakantiekrachten geholpen. Hoe je klanten zover krijgt om met een goede kandidaat in zee te gaan? Klanten zijn geïnteresseerd in toekomstige, goede nieuwe medewerkers. Ook hun aanbod en wensen kennen we en dat verdient zich terug in het vertrouwen dat we hen aan de juiste mensen voorstellen.”
Zijn er mooie praktijkvoorbeelden?
“Ja, onlangs nam stagiaire Remco Weterings na 8 weken stage afscheid van Unique. Tijdens die periode hebben we een goed beeld gekregen van wat hij kan en hoe hij is als persoon. Onze klant, QuestforPeople is een internationale retailspecialist, die medewerkers detacheert aan winkelketens om onder andere kassa-systemen, handscanners en printers te installeren en beheren. Deze zomer hadden zij iemand nodig op de afdeling recruitment en ik stelde meteen Remco voor. Hij zit in het één na laatste jaar van zijn hbo-opleiding Management, staat stevig in zijn schoenen, is initiatiefrijk en weet van aanpakken."
"Na een gesprek met eigenaar Per Posma was Remco direct van harte welkom bij QuestforPeople. Inmiddels werkt hij er enkele weken met plezier en naar ieders tevredenheid. Mogelijk een mooie springplank naar een vaste aanstelling na zijn afstuderen, nu over een jaar. We zijn goed op de hoogte van Remco’s wensen om in management verder te gaan. We onderhouden goed contact met Remco over zijn loopbaan en houden onze klant hierbij aangehaakt.”
Wat zijn de beste stappen voor het werven en binden van vakantiekrachten?
“Het begint met het kennen van de markt en op de hoogte zijn van wat jongeren belangrijk vinden en motiveert. We acteren hands-on en kijken goed of er een match met klanten is. Het kan zo zijn dat ik niet direct een geschikte baan voor een kandidaat vind. Als we de wensen weten, onderhouden we contact en als er interessante vacatures zijn, laten we dit de kandidaat weten."
"Doordat wij een stap verder gaan, blijven we interessant voor hen. Klanten zijn erbij gebaat om interessante vacatures via social campagnes op Tiktok en Instagram onder de aandacht te brengen van jongeren, want daarop zijn zij online actief. Hier kunnen we klanten eventueel ook in adviseren. En we zijn ons ervan bewust dat vakantiekrachten beschikken over een waardevol netwerk. Zij kennen andere werkzoekenden. Het komt voor dat vakantiekrachten anderen tippen om eens te komen praten met ons. Tot slot is het belangrijk om in contact te blijven met vakantiekrachten. Benader hen het eerste op het moment dat er een interessante vacature is.”
Heb je moeite met het werven van vakantiekrachten?
De vakantiekrachten van nu, kunnen een waardevolle toevoeging zijn aan jouw organisatie. Borrelen er nog vragen op of ben je benieuwd hoe je duurzaam werft en vakantiekrachten sterker kunt binden? Neem dan meteen contact met ons op. Klik op de knop hieronder om jouw adviesgesprek aan te vragen.