Virtueel solliciteren
Bij het release event kregen de aanwezigen meer inzichten aangereikt in belangrijke sociaal-culturele trends van dit moment. Aljan de Boer, Head of Inspiration bij TrendsActive, vertelde over de aantrekkingskracht van een virtuele wereld die 24/7 beschikbaar is. Wat overduidelijk verschilt, is de manier waarop generatie Z communiceert en daarmee solliciteert. Van TikTok-cv’s tot kennismakingsgesprekken in de metaverse, de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Voor werkgevers is het belangrijk om te begrijpen wat er leeft en speelt in de wereld van generatie Z (jongeren geboren tussen 2000 en 2015) in relatie tot werk en welke rol de metaverse daarin kan spelen. Hier is alleen geen pasklaar antwoord op te geven, omdat doelen per organisatie verschillen. “Generatie Z is ijverig, alert, realistisch en activistisch. Ze willen waarmaken wat zij belangrijk vinden, ze hebben de zogenaamde ‘make it happen’-mentaliteit. Het pluralistische van deze generatie betekent dat deze jongeren veel meer dan andere generaties inclusie en diversiteit omarmen.” Voor organisaties is het de kunst om precies op een oprechte en juiste manier op al die behoeften in te spelen. De metaverse is daar bij uitstek een plek voor.
Metaverse?
Maar wat betekent het als we het over de metaverse hebben? Is het een buzzword en hype, het nieuwe internet, een videogame of voorlopig nog een idee? Daniel Doornink - Founder VR Days Europe, The New Base en metaverse-platform Ravel, vertelde de aanwezigen meer over wat de metaverse is, waar we nu staan en waar het in zijn ogen naartoe gaat in de nabije toekomst. Wat is de verklaring voor de opleving van de metaverse? “Door de coronapandemie verschoof alles razendsnel naar de digitale wereld. Mede daardoor zijn we gewend geraakt om online met elkaar in de ‘virtuele wereld’ te vertoeven”, vertelde Doornink. “Facebook verklaarde eind 2021 dat het verdergaat onder de naam Meta en dat ze werken aan een onderdeel van de metaverse.” Het is een toekomstperspectief en nog niet ‘af’. Inmiddels weten we dat de metaverse is een nieuw soort wereld is waar mensen elkaar ontmoeten, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen, te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren, relaties op te bouwen, samen te werken, te ontspannen, te gamen, etc. Maar hoe zich dat gaat ontwikkelen, is iets wat niemand nog weet of kan voorspellen.”
Meer weten?
Was u bij het release event van de Uniqueverse? Hartelijk dank voor uw komst! Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden die de Uniqueverse u als werkgever kan bieden? Neem dan geheel vrijblijvend contact op en maak een afspraak met jouw accountmanagers. Zij vertellen u graag meer over de mogelijkheden van de Uniqueverse.