Het Unique Kenniscentrum  

Hybride werken wordt steeds meer maatwerk

Twee jaar terug moesten we er ineens aan: thuiswerken. Door de pandemie voerde een groot deel van werkend Nederland noodgedwongen het werk vanuit huis uit. Dat was even wennen. Maar wat hebben we er inmiddels van geleerd? En welke trends zijn er uit ontstaan? “Om tot een gouden thuiswerkformule te komen, moeten organisaties blijven luisteren naar de wensen van hun medewerkers.”

De thuiswerkcurve

De curve van thuiswerken in coronatijd verliep ongeveer als volgt, nadat we in het voorjaar van 2020 er ineens aan moesten: het was wennen, het was best wel prettig (eigen tijd indelen), het werd lastiger voor de een (het gemis van contact met collega’s groeide) en de ander vond het prima zo. Nu de pandemie wat geluwd is, bieden veel organisaties hun medewerkers de mogelijkheid om deels op kantoor en deels thuis te werken. Van thuis- naar hybride werken.

En dat zal zo blijven, verwachten Charlotte Arkesteijn en Jens Zuurman, senior consultants bij Unique. “Juist vanwege de flexibiliteit die het medewerkers biedt. Een groot deel vind het namelijk fijn om te variëren in hun werklocatie. Anderen gaan liever fulltime naar kantoor. Hybride werken biedt beide mogelijkheden.”

Hoe zit het met hybride werken?

Charlotte merkt het toegenomen belang van hybride werken onder meer aan de gesprekken die ze voert met kandidaten. “De vraag wat de mogelijkheden voor thuiswerken zijn, wordt nu altijd gesteld. Dat was voor de start van de pandemie amper het geval. Toen gaven met name jongeren weleens aan niet fulltime te willen werken, omdat ze bijvoorbeeld wat meer tijd voor zichzelf wilde hebben, of geen trek hadden in vijf dagen reizen van huis naar werk. Nu hybride werken gemeengoed is, willen ze best meer uren maken maar dan wel deels vanuit huis. Het biedt ze de mogelijkheid hun tijd flexibeler in te delen en ze hoeven niet elke dag in de file of een drukke trein.”

Ook Jens krijgt nu steevast dezelfde vraag van kandidaten. “Tot twee jaar terug gingen de gesprekken voornamelijk over het perspectief en de ontwikkelkansen in de organisatie. De mogelijkheden tot hybride werken is daar nu als derde belangrijke aspect bijgekomen. Werknemers zijn daar echt naar op zoek.”

Meebewegen

Dus zullen organisaties daarin moeten meebewegen, stellen Charlotte en Jens. Charlotte: “Hybride is heel mooie vorm van werken. Maar het zou optioneel moeten zijn. Als het voor medewerkers niet werkt, dan moeten ze ook de kans krijgen fulltime op kantoor te zijn. Ik verwacht daarom dat hybride werken zich verder ontwikkelt tot individueel maatwerk. De ene medewerker wil de verdeling twee dagen thuis, drie op kantoor, de ander gaat voor 1-4 of 4-1.” Jens: “Het is daarbij essentieel dat organisaties dit faciliteren en er goed over communiceren. Wat zijn de mogelijkheden? Wat verwacht je van je medewerkers?”

Luisterend oor

Om tot een gouden thuiswerkformule te komen, moeten organisaties blijven luisteren naar de wensen van hun medewerkers. Hybride werken laten slagen, vraagt om tweerichtingsverkeer en dus is het cruciaal naar kandidaten te blijven luisteren, ook nadat ze begonnen zijn. Jens: “Als senior consultant zijn wij ook deels verantwoordelijk voor recruitment. Bij Unique zijn we sinds de pandemie nog meer een luisterend oor voor onze kandidaten. We vragen bij onze begeleidingsgesprekken niet alleen naar werkinhoudelijke zaken, maar stellen óók de vraag hoe het met hen gaat. Bijvoorbeeld hoe het thuiswerken bevalt en wat ze daarin nodig hebben om het voor hen te laten slagen. Dat moeten organisaties zelf ook doen. Alleen door goed persoonlijk contact lukt het je om te achterhalen waar je medewerkers behoefte aan hebben, of dat hybride werk lukt én waar je ze gericht kunt ondersteunen.”

Andere stijl van leidinggeven

De verschuiving naar meer persoonlijk contact verandert ook de stijl van leidinggeven. Werken op afstand, waarbij je je team wellicht maar eens per week ziet, vraagt om vertrouwen en kraakheldere communicatie. Charlotte: “Heb er vertrouwen in dat je team het werk dat gedaan moet worden, goed doet.” Jens: “En houd contact. Bedenk eens hoeveel korte en langere contactmomenten je hebt als je een dag met elkaar op locatie werkt. Probeer een deel daarvan mee te nemen bij het werken op afstand. Voor het ‘koffieautomatenmoment’ en de zakelijke afstemming.”

De teamdag

Als het hybride werken een blijvertje is, dan geldt dat ook voor de wekelijkse teamdagen (of samenwerkdag), met het kantoor steeds meer als ontmoetingsplek om samen te werken. Charlotte: “Ik hoor positieve geluiden over dat soort teamdagen. Ik geloof ook dat je daar veel werkplezier uit haalt. Je ontmoet je collega’s, kunt bijpraten over privézaken, maar ook verschillende werkgerelateerde zaken bespreken. Ik zie in dat soort dagen echt een meerwaarde voor het wij-gevoel van teams.”

Hybride werken is door corona versneld gemeengoed geworden. Organisaties en medewerkers moesten ineens zaken inregelen. Nu dat gelukt is en we eraan gewend zijn, kan de stap gezet worden naar meer individueel maatwerk: een flexibel-hybride werkmodel.