We trappen deze serie af met Jorg ter Haar. Jorg is 3 jaar geleden binnengewandeld als consultant. Nu is hij procesmanager bij het Unique Talent Center.
Hoe ben je jouw loopbaan gestart bij Unique?
“Ik ben gestart bij het Unique Talent Center als consultant of hoe het ook wel genoemd wordt: recruiter. Ik merkte al snel dat ik wilde doorgroeien, zo gezegd zo gedaan. Unique gaf mij de ruimte om verder te ontwikkelen.
Het leek mij een mooie uitdaging om het Unique Talent Center beter te structuren. Wat we deden was wel al goed, maar je merkte gewoon dat de sturing hier ontbrak. Het Talent Center was toen ook nog vrij nieuw.
Dus ik ben cijfers inzichtelijk gaan maken, processen in kaart gaan brengen en ik zocht naar innovatieve recruitment oplossingen voor Unique. Dit is langzaam uitgegroeid tot de functie die ik nu ben; Procesmanager.
Wat is het Unique Talent Center?
“Het Unique Talent Center is specialist op het gebied van (online) recruitment. Door slimme strategieën en technologie in te zetten, kunnen we nog gerichter zoeken naar talent voor een bepaalde functie. En dit talent verbinden we met een opdrachtgever die bij hen past. We werken veel samen met alle recruitmentteams binnen Unique en geven hen een boost als dat nodig is.
We willen ons werk niet alleen makkelijker maken, maar op basis van data pakken we elke werving slimmer aan. Dit is fijn voor onszelf, de teams binnen Unique en uiteraard onze opdrachtgevers, want samen maken wij het mogelijk om de vacature sneller te vervullen.”
Wat houdt je rol als procesmanager nu in?
“Het woord zegt het eigenlijk al; ik beheer en optimaliseer vooral alle digitale processen van het Talent Center. Ik zoek naar de samenwerking tussen verschillende afdelingen, zoals de vestigingen, de klant- en kandidaat-reis-teams en datateams, maar ook het Marketingteam. Ik verbind het Talent Center aan deze afdelingen. Een soepele samenwerking betekent een prettigere ervaring voor een kandidaat en tevreden opdrachtgevers.”
Hoe betrouwbaar zijn je forecasten in deze steeds krapper wordende arbeidsmarkt?
Het komt nooit volledig overeen met de werkelijkheid, vooral niet in de huidige markt. Op sommige situaties heb je geen invloed, denk aan corona. Wel kan je een forecast goed baseren op de data uit voorgaande wervingen, het functieprofiel – wie zoeken we nou eigenlijk - en locatie
Met deze beschikbare data kunnen we onze teams en de klant voorbereiden op wat we moeten uitgeven aan een werving en hoeveel kandidaten we moeten spreken voor we de vacature vervullen. Dit maakt het overzichtelijk voor iedereen. Een forecast blijft een inschatting, vooral omdat de arbeidsmarkt bijzonder krap is en we hebben veel geleerd van snelle veranderingen uit de coronatijd. Aan mij is het de taak om collega’s te ondersteunen in het gebruik van deze data.”
Wat wordt je volgende uitdaging bij Unique?
“Daar ben ik nu eigenlijk al mee bezig, maar het is wel lastig te omschrijven, dus hier komt ‘ie: Wat je veel ziet bij Unique, is dat we ons erg richten op het vervullen van de wens van de klant. Maar dat zou ik eigenlijk andersom willen zien. Ik wil mij richten op het vinden van de juiste kandidaat door te achterhalen wat iemand zijn persoonlijkheid is en talenten zijn. Zo zorgen wij ervoor dat zowel de klant als kandidaat beter matchen en meer werkgeluk ervaren.
Dus wij als Unique maken de balans op, wie heb ik gesproken? Welk talent heb ik in mijn database? En dat meteen kunnen koppelen aan de wensen van onze opdrachtgevers. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar hier zitten veel schakels tussen die perfect op elkaar moeten overlopen. Het zou zo mooi zijn als we dat over 5 jaar helemaal hebben uitgetekend. Pas dan kan je echt spreken van een kandidaat gerichte aanpak met impact.
Mijn uitdaging als procesmanager hierin is nu vooral analyseren welke kandidaten we in onze database hebben en ik wil op den duur tot het kleinste detail zien wat de wens van deze kandidaat is, zodat wij als Unique de baan kunnen vinden die echt bij hem of haar past. Daarmee halen we de hoogst mogelijke tevredenheid voor de kandidaat en een duurzame en bovendien passende oplossing voor de klant.”
Over 5 jaar zeg je?
“Ik zeg ook wel eens dat wij als Unique de nieuwe wave zijn. Door onze processen slimmer te maken, leren we onze kandidaten nog beter kennen. We hebben onze middelen, zoals de Talentscan, die ons precies vertellen wat een kandidaat nou echt kan en wil.
En daar tegenover staat de opdrachtgever die naar het juiste talent zoekt. Over 5 jaar zou ik graag willen zien dat we met Unique ver genoeg zijn om dit naadloos met elkaar te matchen.”
Ben jij op zoek naar de baan die echt bij jouw talent past?
Jorg weet raad, maar hij is niet alleen. Bij Unique vindt men dagelijks hun droombaan, eentje die echt bij hun talent past. Dus sla je slag en ga meteen op zoek naar de baan die net zo Unique is als jij!