Het laatste nieuws en de nieuwste trends op het gebied van werkgevers.

Goed werkgeverschap: 6 trends om rekening mee te houden

Wanneer is uw bedrijf een geweldige werkplek? Uit onderzoek van Great Place To Work blijkt dat medewerkers o.a. blij worden van: kameraadschap, vertrouwen en transparantie.

Wanneer is uw bedrijf een geweldige werkplek? Uit onderzoek van Great Place To Work blijkt dat medewerkers o.a. blij worden van: kameraadschap, vertrouwen en transparantie.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work. Wat kenmerkt organisaties die het goed doen? Wij hebben 6 tips verzameld:

#1 Bevorder kameraadschap

Dit jaar is het de belangrijkste dimensie. Hoe zorgt u voor kameraadschap in de eigen organisatie? Het gaat vooral om verantwoordelijkheidsgevoel. Door belangrijke beslissingen bij medewerkers neer te leggen ontstaat een diepere verbondenheid met de organisatie en met elkaar. Sleutelwoord is: samen. Medewerkers die met het management/de werkgever optrekken in een gezamenlijke missie. Dát zorgt voor kameraadschap. Mensen voelen zich verbonden met waarden die ze zelf mogen opstellen. Goed om dus op de man af naar hun waarden te vragen.

#2 Geef vertrouwen

Medewerkers die zich gehoord voelen, komen met ideeën. Bijvoorbeeld over de herstructurering van afdelingen, rouleren binnen teams, het kiezen van een nieuwe leverancier. Ze kijken niet alleen meer naar wat goed is voor zichzelf of hun team, maar voor de totale organisatie. Omdat ze voelen dat ze binnen dat geheel serieus worden genomen.
Vernieuwingen kun je door de bedenkers zelf laten uitvoeren. Daarvoor moet je durven loslaten, niet halverwege weer de controle willen grijpen, maar vertrouwen hebben.

#3 Wees transparant

Wat de beste werkgevers onderscheidt is transparantie. Ofwel: je personeel meenemen in je besluitvorming. Ook laten de beste werkgevers zien dat werknemers daar invloed op uitoefenen. Zij luisteren niet alleen, maar betrekken medewerkers bij de opvolging. Ze vragen om input en doen daar vervolgens ook iets mee. Werknemers zien terug wat ze hebben ingebracht.

#4 Stimuleer eigen initiatief

Door MVO-projecten naar de werkvloer te halen en ze niet te verstoppen achter een grote corporate strategie, worden de resultaten pas echt tastbaar en groeit de trots. Ook hier geldt dat de impact groter is als medewerkers zelf de kans krijgen een initiatief op te zetten in plaats van het opgelegd te krijgen. Als werknemers zelf met het idee komen om met hun team een dag vrijwilligerswerk te doen of gezamenlijk de CO2-uitstoot terug te dringen via een interne competitie, zijn ze nog gemotiveerder. Dat zie je bijvoorbeeld in productieomgevingen, waar teams met elkaar de strijd aan gaan over wie de meeste energie kan besparen.

#5 Heb oog voor het individu

Prestaties van het team of het bedrijf samen vieren is goed, maar verlies daarbij het individu niet uit het oog. Als je alleen maar binnen het totaal naar medewerkers kijkt, gaan mensen zich afvragen of zij individueel nog wel worden gezien. Zet dus af en toe een persoon in het zonnetje.

#6 Bied goede faciliteiten

Dit jaar wordt ‘respect’ (in hoeverre voelen medewerkers zich gezien en gesteund?) minder belangrijk gevonden dan andere jaren. Opvallend is dat de oorzaak van de daling vooral zit in de (toenemende) mindere waardering van de faciliteiten. Dat heeft te maken met een hoog verwachtingspatroon. Het basisniveau van de faciliteiten is op Nederlandse werkvloeren vrij hoog, werkgevers hebben daar veel in geïnvesteerd. Ze focussen zich nu echter meer op het bevorderen van samenwerking en betrokkenheid. Als er dan iets hapert – een partij bureaus dat voor de ene afdeling wel en voor de andere afdeling niet verstelbaar is, of een wifi-dekking die niet optimaal is – is men al gauw ontevreden. Maar wil je als werkgever mee met de top, dan moeten de verwachtingen van medewerkers hoog zijn en moet je daar als werkgever ook aan willen voldoen.