Kort na binnenkomst al horen: “Welkom, je bent aangenomen! Wanneer kun je beginnen?” Het is de omgekeerde wereld bij een sollicitatie. En dat is precies wat filiaalmanager Dirck Slabbekoorn van supermarkt Jumbo Schiedamseweg in Rotterdam-West nastreeft. “Iedere sollicitant neem ik aan. Ongeacht opleiding, ervaring, achtergrond, uiterlijk of verleden. Het verbaast me dat het in Nederland nog niet de standaard is.”
Terugblikkend denkt Dirck dat zijn manier waarop hij met mensen omgaat, veranderde toen hij jaren terug tijdens de aanhouding van een winkeldief een hersenkneuzing opliep. “Ik was na dat incident zo boos dat ik vastliep. En om weer te functioneren, moest ik mezelf meer voor mensen openstellen. Voorheen speelden eerste indrukken en inschattingen van mensen een grote rol. Blauw haar, gescheurde kleding of kauwgom kauwen waren voor mij redenen om iemand niet aan te nemen. Dat heb ik losgelaten, en nu weet ik: als ik mijn denkbeelden, ervaringen en overtuigingen allesbepalend laat zijn bij het aannemen van nieuwe medewerkers, is de kans groot dat ik talent misloop.”
Open en eerlijk verhaal
Ik voer welkomstgesprekken, waarbij de druk om te moeten knokken voor die baan niet meespeelt. Mijn doel is de verbinding aan te gaan door mensen verdiepende vragen te stellen. Bijvoorbeeld over waarom ze lastig aan werk kunnen komen of wat mensen hebben meegemaakt. Het valt me op dat mensen verrassend open en eerlijk hun verhaal doen.”
Duidelijke afspraken
Leiding en sturing zijn ook belangrijk tijdens het gesprek, om de verwachtingen van de sollicitant goed te managen. “We zijn een commercieel bedrijf dat harde doelstellingen moet behalen. Het team van inmiddels 150 medewerkers en ik committeren zich aan de procedures en processen, die we volgen om de gewenste resultaten te kunnen boeken. Dat verwachten we ook van een nieuwe collega. Met iedereen maak ik hier duidelijke afspraken over.”
“Open hiring kan ook voor zwaardere functies werken, bijvoorbeeld door de medewerkers de nieuwe leidinggevende te laten kiezen. Ik zou het aandurven. Mensen op waarde schatten, is waar het om gaat. En daarmee maken mijn team en ik het verschil.”
Teleurstellingen
De keren dat de samenwerking met een nieuwe collega op een teleurstelling uitliep, zijn nog steeds op één hand te tellen, maar ze zijn er wel. “Bijvoorbeeld doordat iemand het niet waarmaakte. Dan kijk ik naar extra begeleiding of aangepast werk. Vaak pakt het goed uit, soms is het beter om afscheid van elkaar te nemen. Ook is het voorgekomen dat een medewerker diefstal of fraude pleegde. Dan beëindig ik per direct het contract. Soms met pijn in het hart, omdat je afscheid neemt van iemand met wie je tot dan toe prettig samenwerkte.”
Open hiring
“Gezien de scores op medewerkersbetrokkenheid, werkplezier en het ziekteverzuim, doen wij het in Rotterdam bovengemiddeld goed in vergelijking met andere Jumbo-filialen. Het team bestaat uit mensen die werken naast hun studie, fulltime aan de slag zijn tijdens een tussenjaar, vast in dienst zijn en doorgroeien binnen het bedrijf. Er is een continue in- en uitstroom. Vacatures zijn er desondanks nauwelijks en anders bijzonder snel ingevuld. Een budget voor recruitment is niet nodig. We staan jaarlijks op de banenmarkt in de wijk en nieuwe collega’s zijn altijd welkom. Open hiring is een succes.”