Het voeren van smalltalk gesprekken met collega's is een essentieel onderdeel van effectieve communicatie op de werkvloer. In deze blog delen we enkele tips om je smalltalk-vaardigheden te verbeteren, zodat je beter kunt communiceren met je collega’s!
Waarom is het voeren van smalltalk belangrijk?
Smalltalk voeren met collega’s is belangrijk omdat het de relaties op de werkvloer versterkt en zo een positieve werkomgeving stimuleert. Het kan zelfs stress op de werkvloer verminderen en opent deuren tot vlottere interacties tussen collega’s. Verder biedt smalltalk ook kansen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken die kunnen bijdragen aan je professionele groei.
Tips om je smalltalk-vaardigheden te verbeteren!
Een smalltalk houden is voor de ene persoon erg leuk om te doen, terwijl de andere persoon er meer moeite mee heeft. Met deze tips word jij binnen no-time een smalltalkprofessional!
Wees oprecht
Hoe zou jij het vinden als jouw collega met jou een smalltalk begint, alleen maar om het houden van een smalltalk? Waarschijnlijk voelt het dan niet oprecht aan. Daarom is oprechte interesse tonen in je collega's de sleutel tot een succesvolle smalltalk. Stel vragen die verder gaan dan alleen het oppervlakkige en toon oprechte belangstelling voor hun antwoorden. Vraag dingen die je echt wilt weten van je collega. Bijvoorbeeld, als je weet dat een collega van reizen houdt en jij houdt daar ook van, vraag dan naar hun favoriete reisbestemming en wat ze zo leuk vinden aan die plek. Het tonen van oprechte interesse zorgt dat jouw collega's de gesprekken met jou waarderen en bevordert een positieve sfeer in het gesprek.
Houd het luchtig
Smalltalk is bedoeld om een ontspannen sfeer te creëren. Vermijd daarom zo veel mogelijk gevoelige onderwerpen. Je kunt beter praten over gemeenschappelijke interesses. Het doel is om een comfortabele en gezellige omgeving te creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt om deel te nemen aan het gesprek.
Respecteer grenzen
Respecteer persoonlijke grenzen: Niet iedereen voelt zich even comfortabel bij smalltalk. Sommige mensen zijn van nature erg introvert en kunnen zich ongemakkelijk voelen in oppervlakkige gesprekken. Wees gevoelig voor de signalen die erop duiden dat een collega misschien niet veel behoefte heeft aan smalltalk en respecteer hun persoonlijke grenzen. Forceer het gesprek niet als het duidelijk is dat ze zich ongemakkelijk voelen. Iedereen zit anders in elkaar en door elkaar te respecteren, ontstaat er een fijne werksfeer.
Oefenen, oefenen en nog meer oefenen
Oefening baart kunst, dat is niet voor niets. Smalltalk is een vaardigheid die je kunt verbeteren door regelmatig te oefenen. Geef niet op als sommige gesprekken minder soepel verlopen dan je zou willen. Soms moet je even door ongemakkelijke situaties heen. Het kan goed zijn dat als je nog niet veel smalltalk hebt gevoerd, alle smalltalks in het begin ongemakkelijk aanvoelen. Dat is niet erg, geef het tijd. Hoe vaker je oefent, hoe meer vertrouwen je krijgt en hoe beter je wordt in het voeren van boeiende en aangename smalltalk-gesprekken met je collega's.
Luister actief
Actief luisteren is van belang in elk gesprek, inclusief smalltalk. Toon dat je aandachtig luistert door te knikken, bevestigende antwoorden te geven en af en toe vragen te stellen om verder te gaan op wat je collega aan het vertellen is. Dit toont respect voor hun standpunt en ervaringen, en het versterkt de band tussen jullie.
Geef een compliment
Wat altijd goed werkt, is om je collega een compliment te geven. Je collega zal zich meteen beter voelen over zichzelf en vindt het fijn om met jou te praten. Geef een compliment over een nieuw kledingstuk dat een collega draagt of over hoe netjes hij/zij een opdracht heeft opgepakt. Uiteraard moet je alleen complimentjes geven als je het ook echt meent. Niet gemeende complimentjes, zijn geen complimentjes en kunnen fake overkomen.
Leg jezelf geen beperkingen op
Belemmerende overtuigingen zijn niet bevorderend voor het voeren van smalltalk. Het kan zo zijn dat smalltalk voor jou een ware marteling is door overtuigingen die jij jezelf hebt opgelegd. Denk aan de volgende overtuigingen:
- "Ik ben niet goed in praten."
- "Ik ben niet interessant genoeg."
- "Ik sta niet zo graag in de belangstelling."
- "Het is tijdverspilling, het levert niets op."
- "Ik moet geen domme of stomme dingen zeggen."
Probeer dit soort overtuigingen uit je hoofd te krijgen. Je bent uniek en je bent het waard. Ook jij kunt gewoon smalltalk voeren!
Wanneer gebruik je smalltalk?
Je kunt smalltalk bijna overal gebruiken. Smalltalk gebruik je om contact te onderhouden, nieuwe mensen te ontmoeten en als aanloopje naar een sollicitatiegesprek.
Op zoek naar een nieuwe baan?
Het houden van smalltalk kan om verschillende redenen nuttig zijn als je op zoek bent naar een nieuwe baan:
- Netwerken: Smalltalk biedt een informele manier om contact te leggen met nieuwe mensen. Tijdens sociale evenementen, zakelijke bijeenkomsten of netwerkbijeenkomsten kun je door middel van smalltalk makkelijker in gesprek komen met potentiële werkgevers, collega's, of andere professionals uit de branche waarin je geïnteresseerd bent.
- Eerste indruk: Een goede eerste indruk maken is essentieel tijdens sollicitatiegesprekken en professionele ontmoetingen. Smalltalk helpt je om een positieve indruk te creëren, omdat het laat zien dat je sociaal vaardig bent en gemakkelijk kunt communiceren.
- Verminderen van spanning: Sollicitatiegesprekken kunnen soms stressvol zijn, vooral als je zenuwachtig bent. Smalltalk kan helpen om de spanning te verminderen en het ijs te breken voordat het gesprek officieel begint.
Als je dan eenmaal aangenomen bent bij je droombaan, kun je op je eerste werkdag weer beginnen met smalltalk.
Omarm de kracht van smalltalk en versterk je connecties!