De huidige arbeidsmarkt verandert continu. Zo is Artificial intelligence (AI) een belangrijke trend waar we vandaag de dag niet meer omheen kunnen. De vraag naar marketeers, content- en IT-specialisten neemt toe, terwijl er bij diverse bedrijven sprake is van automatisering van het werk. Maar wat is de impact van AI op jouw toekomstige werkplek? Met de snelle ontwikkeling van computers en technologie is dit misschien wel een van de meest prangende vragen van werknemers en werkzoekenden. In deze blog duiken we dieper in op het fenomeen AI en welke invloed het heeft op de toekomst van de arbeidsmarkt.
AI-technologie op het werk
AI is een verzamelnaam geworden voor alle ontwikkelingen in computers, systemen en technologie waarbij computerprogramma's taken uitvoeren of problemen oplossen die denkvermogen vereisen dat wij associëren met menselijke intelligentie. De impact van AI zien we vandaag de dag al overal om ons heen. AI beïnvloedt alles waar wij als individu in het dagelijks leven mee bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan (op jouw profiel afgestemde) online zoekresultaten en de matches die je krijgt voorgesteld door een datingsite of -app. Maar AI speelt bijvoorbeeld ook een belangrijke rol in de manier waarop we online winkelen.
Wat zijn de veranderingen in werk door AI?
De manier waarop kunstmatige intelligentie in de media wordt afgeschilderd en de robotisering van werk kan het beeld oproepen dat menselijke werknemers overbodig worden. Maar is dat wel zo? Hoewel AI grote vooruitgang heeft geboekt bij het nabootsen van menselijke intelligentie voor het uitvoeren van bepaalde taken, zijn er nog steeds flinke beperkingen. Zo zijn AI-programma's doorgaans alleen in staat tot "gespecialiseerde" intelligentie. De AI-programma’s zijn vaak gericht op het oplossen van een specifiek probleem en kunnen slechts één taak tegelijk uitvoeren. Vaak kunnen ze niet reageren op veranderingen in de input of ‘nadenken’ buiten de grenzen van de voorgeschreven programmering.
Menselijke werknemers kunnen abstract en kritisch denken, wat in diverse sectoren onmisbaar blijft. Bovendien is AI afhankelijk van data om te ‘leren’. In sommige situaties betekent dit er enorme hoeveelheden gegevens verwerkt moeten worden. De beschikbaarheid van de juiste soort gegevens kan hierbij een knelpunt zijn, net als privacy- en veiligheidskwesties. Een andere belangrijke beperking van AI is dat deze gegevens een vertekend beeld kunnen geven van maatschappelijke ongelijkheden.
Gevolgen voor de arbeidsmarkt door AI
AI zal het werk van menselijke werknemers voorlopig niet overbodig maken. De invoering van AI zal in de toekomst standaard worden in alle bedrijven. Niet alleen in de technische sectoren, maar ook in het onderwijs, de particuliere sector en overheidsorganisaties. Hierdoor zal de integratie van AI zelfs banen creëren in alle sectoren waar de nadruk ligt op opleiding en bijscholing van werknemers.
AI zal waarschijnlijk in het bijzonder een sterke impact hebben op de medische sector, cyberbeveiliging en in de E-commerce sector. In de medische wereld kan AI worden gebruikt om bepaalde diagnoses op te stellen. Bij het opzetten van cybersecurity binnen een organisatie kan AI cruciaal zijn om bedreigingen te voorspellen en identificeren. Aangezien AI grote hoeveelheden gegevens kan verwerken, vormt het een perfect instrument om fraude te voorspellen.
AI zal verder een grote impact hebben op de productie in de automotive branche. Tegenwoordig zien we veel auto’s met een autonome navigatie en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Tot slot zal AI naar verwachting de toekomst van e-commerce blijven stimuleren. Van gebruikerservaring tot aan de distributie; AI speelt nu al een cruciale rol in de e-commerce wereld. Hierbij kun je denken aan het gebruik van chatbots in een webshop en de automatisering van magazijnen en voorraden.
Impact van AI op uitzendwerk
De impact van AI zien we ook duidelijk terug in het uitzendwerk. AI speelt een grote rol in het wervingsproces van kandidaten. In het verleden waren recruiters veel tijd kwijt aan het doorspitten van cv's om op zoek te gaan naar relevante kandidaten. Uit gegevens van LinkedIn blijkt dat recruiters tot 23 uur kunnen besteden aan het bekijken van cv's voor één succesvolle aanwerving. Het scannen van cv's wordt steeds vaker door AI-programma's opgepakt. Toch zijn er ook kritische geluiden over het gebruik van bepaalde AI-programma’s door recruiters. Zo zou de toepassing van AI meer vooroordelen bij de werving van een kandidaat creëren.
Solliciteren bij online uitzendbureau Uniqueverse
Als recruiters van uitzendbureaus AI gebruiken voor het wervingsproces, is er geen reden te bedenken waarom je deze technologie niet in je voordeel zou gebruiken. Met verschillende op AI-gebaseerde tools kun je jouw CV vergelijken met dat van andere kandidaten en eventuele verbeterpunten toevoegen. Bij Unique helpen we je aan de baan die bij jou past.
Wil je op een anonieme wijze en interactieve manier jouw competenties laten zien? Met onze Uniqueverse spelen we in op het solliciteren van de toekomst. Zo is Unique het eerste uitzendbureau met een vestiging in de metaverse. Maak een Avatar aan waarmee je de Uniqueverse kunt ontdekken en kom in contact met de recruiters van Unique. Samen vinden we jouw droombaan!