Eén van onze regiodirecteuren is Pepijn Litjens, verantwoordelijk voor regio West. Hoe behaalt deze regio – ondanks de krappe arbeidsmarkt – het beste resultaat voor de talenten en opdrachtgevers?
Publieke sector in West-Nederland
“Wij geloven in de kracht van lokaal. In het westen van Nederland werken we nauw samen met talenten en klanten in het mkb en in de grootzakelijke markt. De publieke sector is tevens sterk vertegenwoordigd, zoals de provincie, gemeenten en het UWV. Onze talenten werken in hele diverse functies, van kantoorbanen tot productiebanen. Bij de Gemeente Rotterdam zijn bijvoorbeeld dagelijks meer dan tweehonderd beladers en reinigers via Unique aan het werk.”
Hoe vinden jullie talent in de regio?
“Dat begint bij een vraag of behoefte van onze talenten en klanten. Het komt regelmatig voor dat voor een bepaalde functie te weinig mensen te vinden zijn. Hoe krijgen we die talenten dan tóch gevonden? Dat doen we met zogeheten Talent hackers (online recruitmentspecialisten) die zich bezighouden met de vraag: ‘op welke manier kan ik een functie bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen?’ Onze Talent hackers bereiken met gerichte doelgroepmarketing zowel werkenden als werkzoekenden. Per doelgroep bepalen zij de wervingskanalen (bijvoorbeeld de Unique-website, ons zusterbedrijf Indeed, social media en LinkedIn), meten ze de response en sturen ze bij om de juiste talenten te bereiken. Dit alles gaat steeds sneller en beter, onder andere door AI-toepassingen als ChatGPT. Maar het allerbelangrijkste bij het maken van die match is én blijft de human touch. We gaan in gesprek met de persoon achter het cv om talent te koppelen met de juiste klant en vacature. De juiste combi tussen tech en human, dáár maken wij het verschil.”
Hoe bieden jullie een oplossing voor onbenut arbeidspotentieel?
“Als er geen mensen te vinden zijn voor een bepaalde functie, kijken we naar veelbelovend talent in andere sectoren. Met die mensen gaan we in gesprek. Een grote groep heeft niet altijd de juiste papieren voor bepaalde functies, maar komt wel in aanmerking als je kijkt naar eigenschappen, competenties en ambitie. Met onze laagdrempelige Talentscan brengen wij talenten, motivatie en competenties in kaart; talent staat centraal. We geven ze de kans om vanuit Unique te worden opgeleid, bijvoorbeeld via ons high impact program. De talenten krijgen bij ons een contract én het vertrouwen via onze online leerplatforms Goodhabitz, Only Acadamy en opleiding.nl. In totaal bieden wij daarop ruim 9000 opleidingen aan die talenten naar eigen keuze en onbeperkt kunnen volgen.”
Kun je een voorbeeld geven van dit high impact program?
“Zeker! Eind vorig jaar hebben we een groep van twintig financieel adviseurs opgeleid. En nu rollen we dit programma uit in de kinderopvang. In Rotterdam en Den Haag gaan we mensen opleiden die een baan in de kinderopvang ambiëren, maar daar niet de papieren voor hebben. Daarvoor kijken we naar onbenut talent in andere sectoren. Het programma biedt een oplossing voor een deel van de krapte op de arbeidsmarkt en we vervullen de wensen van talenten én opdrachtgevers. Durf anders te kijken naar de invulling van een functie: dát is waar ons high impact program voor staat.”
Wat maakt Unique in jullie regio speciaal?
“Unique heeft gekozen voor een regionale strategie. Unique kijkt anders naar de arbeidsmarkt en ziet kansen. Met Indeed werken we samen door op basis van arbeidsmarktanalyses zicht te krijgen op arbeidspotentieel. Dagelijks spreken we in het westen van Nederland talenten die op zoek zijn naar een (nieuwe) werkplek, om ze vervolgens perfect te matchen met onze klanten. Dat is het mooiste van ons vak! Daarnaast houden we regelmatig inspiratie- en kennissessies, om kennis op het gebied van People & Culture te delen met bedrijven. Op 29 juni is er bijvoorbeeld een event in Rotterdam met als onderwerp: werkgeluk. Dat belooft weer een heel interessante bijeenkomst te worden.”