Je hebt vast al eens gehoord of gelezen over employee journey. Maar wat is het nu precies?
- Medewerkersreis - Employee journey is de reis die medewerkers maken binnen jouw organisatie vanaf het moment dat ze voor het eerst contact hebben met de organisatie tot en met het punt dat ze de organisatie verlaten.
- Touch Points - Gedurende deze reis zijn er zogeheten touch points (ontmoetingsmomenten) waarin de organisatie het gedrag of de mening van de medewerker over de organisatie positief of negatief kan beïnvloeden. Denk aan het sollicitatiegesprek, de eerste werkdag, contact met de leidinggevende of organisatiebijeenkomsten.
- Momenten signaleren - Het in kaart brengen van een employee journey (binnen een organisatie kunnen dat er verschillende zijn!) helpt momenten of gebeurtenissen die verbeterd moeten worden te signaleren en maakt de organisatie/managers bewust van de beleving van medewerkers binnen hun organisatie.
- Inzicht verkrijgen - Het in kaart brengen van de Employee Journey kan antwoord geven op de vragen waarom er een hoog verzuim is, waarom er een hoog verloop is onder talent of waar de frustraties van de medewerkers liggen.
- Interventies - Wanneer de touch points duidelijk zijn kunnen interventies geïmplementeerd worden om de beleving en bevlogenheid van medewerkers te verhogen. Het doel van de Employee Journey is immers bevlogen, tevreden, productieve en gelukkige medewerkers te creëren. Zij vormen de ambassadeurs van je organisatie en voegen zowel direct als indirect veel waarde toe.
- Cultuurverandering - De Employee Journey faciliteert dus een cultuurverandering naar een enthousiaste, bevlogen en productieve organisatiecultuur, omdat het je bewust maakt van de kracht en de valkuilen van je organisatie.
Krijg meer inzicht in de medewerkersreis naar en binnen je bedrijf met deze 3 fases:
- Instroom: branding (hoe krijg je iemand al super enthousiast voor je bedrijf voordat ‘ie er werkt), sollicitatieprocedure
- Doorstroom: eerste jaar als medewerker, medewerker zijn en blijven
- Uitstroom: verlaten van de organisatie (hoe maak je van een ex-medewerker een ambassadeur)
#1 Instroom medewerkers
Branding
De reis van de Employee Journey begint al voordat de medewerker bij de organisatie solliciteert. Wat is de eerste indruk van de medewerker wanneer hij kijkt op je website of naar de social media? Hoe vertellen medewerkers over je organisatie wanneer ze met hun vrienden of op feesten zijn?
De eerste indruk die een potentiële medewerker van jouw organisatie krijgt is belangrijk en kan er voor zorgen dat ze bij de organisatie willen horen! Denk daarom na over de beleving op de website, de vorm van solliciteren en je aanwezigheid op social media. Hoe wil jij dat je organisatie zich naar buiten presenteert en zijn deze in overeenkomst met je kernwaarden?
Sollicitatieprocedure
Het eerste contact moment kan het telefoongesprek of de mail zijn waarin de sollicitant wordt uitgenodigd. Op welke manier kan je de visie en cultuur hier overdragen? Denk ook na over hoe je een afwijzing van een sollicitant inkleed. Het liefste wil je dat ook deze sollicitant met een goed gevoel kijkt naar jouw organisatie.
Vervolgens zijn er verschillende contactmomenten waar je als organisatie impact kan hebben op de potentiële medewerker. Hoe heet je de sollicitant welkom en hoe worden de gesprekken gevoerd?
Maak een beleving van de sollicitatie en laat voor zowel de nieuwe medewerker als de afgevallen sollicitanten een positieve indruk achter. Kleine attente gebaren kunnen al een enorm verschil maken!
#2 Doorstroom medewerkers
Eerste jaar als medewerker
Tijdens het eerste jaar als medewerker zijn er veel verschillende mogelijkheden om impact te maken als organisatie. Het inwerkprogramma en de begeleiding zijn uitermate geschikte momenten om in contact te blijven met je medewerker en hem/haar in zijn/haar kracht te zetten en te ondersteunen bij het onder de knie te krijgen van de werktaken.
Verder is het de periode voor de nieuwe medewerker om de organisatiecultuur te leren kennen. Hoe wordt de nieuwe medewerker aangesproken? Is er sprake van een hiërarchie? Hoe krijgt de nieuwe medewerker feedback op zijn werk? Dit zijn mooie momenten om waardevolle relaties te creëren en waardering en constructieve feedback te uiten.
Medewerker zijn en blijven
Na de inwerkperiode is het cruciaal om aandacht te blijven geven aan de medewerker. Creëer contactmomenten met je medewerkers om hun voortgang te evalueren. Ga vaker in gesprek dan 1x in het jaar het functioneringsgesprek. Geef aandacht aan hun krachten en hun behoeftes om zich te ontwikkelen. Bekijk welke impactvolle contactmomenten bestaan binnen belangrijke thema’s als verzuim, vitaliteit en vertier.
Hoe wordt er omgegaan met successen of tegenslagen?
Hoe wordt er waardering en feedback gegeven aan de medewerkers?
Uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van de manager/leider uitermate belangrijk is in de bevlogenheid en het geluk van de medewerker. Een goede tool om de behoefte en bevlogenheid van medewerkers in kaart te brengen zijn de 3 bevlogenheidsignalen.
#3 Uitstroom medewerkers
Verlaten van de organisatie
Op een gegeven moment om welke reden dan ook zal een medewerker de organisatie verlaten. Onafhankelijk van de reden wil je het liefste dat medewerkers weggaan met een positief gevoel over de organisatie. Gedrag van leidinggevenden en collega’s zijn hierin belangrijk.
Hoe wordt er afscheid genomen van medewerkers die met pensioen gaan? Hoe wordt er afscheid genomen van medewerkers met een tijdelijk contract ? Hoe ziet het exit-gesprek er uit?
Maak er een positief afscheid van en spreek je waardering of inzet uit. Zorg dat je medewerkers als ambassadeur de organisatie verlaten.
Wil jij ook meer bevlogen medewerkers?
Goed én bevlogen personeel is de sleutel tot blijvend succes, binnen iedere onderneming. Samen met een HR Adviseur van Unique ontdek en ontwikkel je het talent binnen je organisatie. We kijken naar ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit.
Lees ook: Wat zijn talenten eigenlijk?