18-9-2023

Gen Z op de arbeidsmarkt aantrekken

groep mensen buiten lachen springen en dansen

Als werkgever weet je dat constante innovatie een vereiste is om diversiteit op de werkvloer te bevorderen. En nu een nieuwe generatie werknemers zich op het werkveld begint te begeven, is het dan ook niet uitgesloten dat jij bepaalde aspecten van je onderneming onder de loep moet nemen. De jonge generatie is hongerig voor werk, maar houdt wel vast aan een aantal normen en waarden die zij graag in hun werkgever terugzien. Welke dit zijn, en wat jij als werkgever kan doen om Gen Z op de arbeidsmarkt aan te trekken, lees je in deze blog!

Even over Gen Z

Maar laten we eerst even duidelijk maken over wie we het zoal hebben wanneer we Gen Z noemen. Gen Z (afgekort van Generation Z) is op het moment de op één na jongste generatie, geboren tussen pakweg 1995/2000 en 2015. Deze jaartallen mogen volgens bepaalde bronnen nog weleens verschillen. We nemen voor het gemak even aan dat Gen Z’ers momenteel zo tussen de 10 en 25 jaar oud zijn. Zoals je je waarschijnlijk kan voorstellen, zijn deze jongeren opgegroeid als echte digital natives. Gen Z is praktisch geboren met een smartphone in handen, kan zich extreem goed online navigeren en baseert een groot deel van zijn dagelijkse bestaan rondom (sociale) media. Als deze kenmerken iets teweegbrengen, is het dat de Gen Z’er enorm gevoelig is voor trends. Cultuur wordt immers gedeeld door middel van primaire online kanalen, en die wereld leeft enorm snel. 

De jonge generatie houdt zich over het algemeen, misschien wel juist door de opkomst van sociale media, vooral bezig met sociale kwesties en maakt zich doorgaans zorgen over de toekomst. Zij groeien immers op in een andere wereld dan andere generaties. Met de consumptiemaatschappij aan hun vingertoppen, leven zij te midden van financiële crises, woningnood, oorlogen en natuurlijk klimaatverandering. En laten we de pandemie niet vergeten, die voor veel jongeren een sociale beperking betekende tijdens belangrijke ontwikkelingsjaren. Al deze factoren spelen mee in hoe de generatie wordt gevormd en welke belangen zij meenemen in het dagelijkse leven, en dus ook in het (nieuwe) werkveld dat ze betreden.

De clichés uitgepakt: (verrassende) inzichten over Gen Z

Natuurlijk moeten we wel even benoemen dat dit generalisaties zijn: de mate waarin jongeren omgaan met online en sociale media, verschilt natuurlijk per persoon. Bovendien maakt niet iedereen zich zorgen over dezelfde dingen - dit is immers afhankelijk van verschillende factoren, zoals het (sociale) milieu waarin een persoon opgroeit.

Het doorgaans oppervlakkige imago van Gen Z is dan ook een cliché waar korte metten mee moeten worden gemaakt. Als er namelijk iets is gebleken, is het wel dat de jongere generatie zich vooral hard wil maken voor dingen die er voor hem toe doen. Voor veel Gen Z’ers is het dan ook geen optie om te werken in een veld, of voor een instantie of bedrijf, dat niet in lijn ligt met hun waarden en belangen. Hierdoor - alsmede de opkomst van sociale media - is de definitie van werk aan het veranderen. Het is niet dat Gen Z de 50-urige werkweek weigert. Deze generatie weet alleen zijn werk van zijn identiteit los te koppelen, waardoor alle uren op de werkvloer moeten tellen. Dit levert een interessante dynamiek op tussen Gen Z en werkgevers, die misschien wel de toekomstige manier van werken voor altijd gaat veranderen. 

Flexibiliteit en hybride

Het moge duidelijk zijn: het imago van de luie Gen Z’er is er een waarmee de meeste jongeren zich absoluut niet identificeren. Integendeel zelfs, beweert een derde van Gen Z dat zij de hardst werkende generatie zijn! Recente onderzoeken tonen bovendien aan dat Generation Z het lastig vindt om op de arbeidsmarkt te komen. Dit heeft deels te maken met het vertrouwen in de opleiding die zij genoteerd hebben. Hier liggen kansen en uitdagingen voor jou als werkgever. 

Voorbereiding is dan ook key. In een sterk veranderde wereld - vooral door de afgelopen coronajaren - zijn er steeds meer mensen op zoek gegaan naar een nieuwe manier van werken. Flexibiliteit is hierbij het magische woord. Net zoals zoveel anderen, zijn jongeren gaan nadenken over hoe ze hun tijd het beste kunnen indelen. Persoonlijke groei staat hierbij voorop: Gen Z is er dan ook op uit om nieuwe dingen te leren, maar wél zo praktisch mogelijk getimed en vormgegeven. Als werkgever kan je hier goed op inspringen. Een goede werk-privébalans is misschien iets waar je binnen je organisatie al mee bezig bent geweest - sterker nog: je bent misschien zelf ook al wel na gaan denken over die van jezelf. Communicatie is hierbij belangrijk: Gen Z waardeert directheid en weet graag waar het aan toe is.

Betekenis: de kracht van identiteit

We hadden het er natuurlijk eerder al even over, maar als er iets belangrijk is voor Gen Z op de werkvloer, dan is het purpose. Identiteit als onderneming is dan ook één van de belangrijkste speerpunten. Jouw verhaal telt voor de jonge werknemer, want aangezien deze moeite ondervindt met het zich begeven op de arbeidsmarkt, is associëren met een verhaal hier misschien wel het grootste deel ervan. Gen Z wil trots zijn op hun werkgever, en koopt niks voor mooie praatjes en ongeloofwaardige promotie. Aan jou dus de taak om transparant te zijn vanaf het begin. Wanneer een van jouw kernwaardes namelijk na een korte check in de praktijk niet waargemaakt kan worden, scrolt Gen Z gewoon lekker verder op de vacaturesite. 

Bovendien kunnen we hierin natuurlijk de kracht van sociale media niet ontkennen. Branding is tegenwoordig alles - iets waar je als ondernemer misschien al van op de hoogte was. Wanneer jij jezelf en je visie authentiek presenteert, is Gen Z sneller geneigd zich te voegen bij je bedrijf. Een aantrekkelijke werkplek is, voor een generatie die esthetiek hoog in het vaandel heeft staan, immers een dikke plus.

Verbintenis met de wereld om hen heen

Gesproken over sociale media, is verbintenis tevens één van de kenmerken van de nieuwe generatie werknemers. Hoewel flexibiliteit en (een mogelijkheid tot) hybride werken voorkeur genieten, is Gen Z wél op zoek naar een connectie met collega’s, klanten en organisaties. Zij willen leren, en begrijpen dat dat lastig gaat wanneer de enige contactmomenten zich afspelen door een computerscherm. Neem als werkgever dan ook het initiatief om werknemers tot elkaar te brengen. Een onderlinge band, vrijmibo’s en nieuwe netwerkconnecties staan bij Gen Z hoog in het vaandel. Zij zijn immers op zoek naar een bedrijf waar ze duurzaam kunnen werken, niet een waar ze snel oppervlakkig geld kunnen verdienen. Bereid je trouwens ook voor op feedbackmomenten en stimulansen: Gen Z is namelijk niet alleen hongerig voor werk, maar is daarbij ook streberig. Het is daarom nodig transparant te kunnen communiceren over de staat van het werk dat dagelijks geleverd wordt.

De waardes van Gen Z: diversiteit en milieu

Het moge duidelijk zijn: met Gen Z'ers aan boord van je organisatie of bedrijf, heb je een goudmijn in handen. Gemotiveerd, hardwerkend en sociaal bekwaam, zijn de nieuwe werknemers op de arbeidsmarkt altijd klaar voor een uitdaging, mits hiervoor de middelen worden gegeven, en deze in lijn staat met hun belangen en waarden. We hadden het al eerder over de doelen van jou als bedrijf, en hoe Gen Z daarop aanhaakt. Hierbij is het dan ook slim voor jezelf te onderzoeken of deze in lijn liggen met de waarden van de nieuwe generatie. Gen Z is, zoals we al eerder noemden, gefixeerd op financiële zekerheid, vrijheid en een betekenisvolle baan. 

Maar hierbij komen ook nog sociaal-maatschappelijke doelen kijken - die, als het even kan, ook mooi verworven zijn met hun dagelijkse werktaken. Bij deze kan je denken aan diversiteit op de werkvloer, aangezien een werkplek volgens hen het beste functioneert als deze een realistische afspiegeling is van de maatschappij. En vergeet duurzaamheidskwesties en het milieu niet. Ruim 30% van Gen Z geeft aan een baan af te slaan als het bedrijf een slechte milieu-impact heeft - een percentage dat veel hoger ligt dan voorgaande generaties. Gen Z zoekt doorgaans een werkgever die hierin meedenkt en misschien zelfs wat politiek en maatschappelijk begaan is, dit wordt vaak zelfs belangrijker bevonden dan een goed salaris. 

Ook interessant om te lezen

Generatiemanagement: een bron van kracht

Door generatiemanagement toe te passen, kunnen je als organisatie de diversiteit binnen je personeelsbestand omarmen en deze omzetten in een bron van kracht en innovatie. Dit omvat het creër...
5-4-2024

Omgaan met teleurstelling in je carrière

Teleurstelling in je carrière kan als een emotionele rollercoaster aanvoelen. Het geeft een gevoel van twijfel en frustratie. Het is belangrijk om te erkennen dat het normaal is om teleurste...
3-4-2024