29-11-2022

“Het lef om anders naar werk en talent te kijken is het wapen tegen de krapte”

Ondernemers met een snel groeiend bedrijf hebben doorlopend de juiste mensen nodig. Hoewel alle sectoren te maken hebben met krapte, grote uitstroompercentages en mismatches, betekent dat niet dat het onmogelijk is om medewerkers te vinden en te binden. Diana Magielsen legt uit: “Werkgevers zijn zich er soms onvoldoende van bewust dat zij de arbeidsmarkt voor zichzelf onbedoeld nog krapper maken door vast te houden aan geijkte functieprofielen, werktijden en opleidingseisen. Juist door hiervan af te wijken, vind je als werkgever de beste mensen die nu en in de toekomst waarde toevoegen aan je bedrijf.”

Anders kijken. Hoe dan?

De oproep van Unique aan werkgevers is: durf anders naar werk en talent te kijken. “Vooral door te focussen op competenties en vaardigheden”, vertelt Diana. “Denk na over het integreren van flexibele werktijden en breng in kaart wat mensen op voorhand aan competenties en kennis móeten meebrengen en welke vaardigheden zij prima kunnen ontwikkelen via training on the job.”

“Uit onderzoek blijkt dat medewerkers na hun initiële opleiding maar liefst 80% van hun kennis en kunde opdoen door samen te werken met hun collega’s en training on the job.”

Unique adviseert 

Unique adviseert klanten om na te denken over het leervermogen van hun medewerkers in relatie tot hun werk en functie én over de ontwikkeling die hun bedrijf doormaakt. “Kortom, welke vaardigheden hebben bestaande en nieuwe medewerkers nodig en hoe moeten zij zich ontwikkelen om binnen één, drie en vijf jaar mee te kunnen groeien met de organisatie?”, licht Diana toe. “Het is goed om in lijn daarvan functiedifferentiatie toe te passen, als het lastig is om al het werk dat moet gebeuren samen te bundelen in één functie, die daardoor moeilijk in te vullen is. Werkgevers creëren zo voor zichzelf meer kansen om de juiste mensen te vinden.”

Luister naar de FD Gazellen podcast

Lees ook: Werven in een krappe arbeidsmarkt

Deel dit artikel

Ook interessant om te lezen

Flexwerk 2025: zo word je de baas over je eigen tijd

Flexwerken anno 2025 draait om vrijheid: geen vaste werktijden, geen standaard werkplek, maar de mogelijkheid om je dag in te richten op een manier die naadloos aansluit bij jouw leven.
10-2-2025

Marketing manager Yvette Dugour-Meeder "Authenticiteit en personalisatie zijn essentieel in employer branding"

Een gesprek met Yvette Dugour-Meeder, Marketing Manager bij Unique, over recruitment marketing en employer branding in de huidige arbeidsmarkt. Met ruim 2,5 jaar ervaring als Marketing Manag...
21-1-2025