17-4-2023

Vakantiekrachten vind je via Unique

Start vandaag al met de werving van vakantiekrachten en kom nieuwe talenten voor de toekomst van jouw organisatie op het spoor. We staan voor je klaar. Senior manager Marisan van Vugt van Unique geeft uitleg en deelt tips.

Is de arbeidsmarkt voor vakantiekrachten net zo krap als die voor reguliere werknemers?

“Ten opzichte van vorig jaar lijkt de groep jongeren die voor de periode juni tot en met september op zoek is naar vakantiewerk iets groter. Maar dat zit nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Wat mee kan spelen, is dat jongeren tegenwoordig vaak al een bijbaan hebben. Die baan houden ze ook in de zomer aan en dat werkt door in de markt voor vakantiekrachten. Moet wel gezegd dat het een uitdaging is en dat het per regio verschilt. De krapte op de markt voor vakantiekrachten is in mijn regio Brabant bij lange na niet zo groot als op de reguliere arbeidsmarkt.”

 

Doen organisaties er goed aan om nu al vakantiekrachten voor de zomer te werven?

“Ja! Zeker als organisaties in de zomer tijdelijk extra medewerkers nodig hebben om de seizoenspiek op te vangen. In dat geval adviseer ik werkgevers om nu al de personele bezetting in de zomer in kaart te brengen en vacatures voor vakantiekrachten uit te zetten. Door vroeg te beginnen met de werving en selectie heb je daar ook op een andere manier profijt van. Zo geef je jezelf als organisatie meer tijd om op zoek te gaan naar vakantiekrachten, die affiniteit hebben met het werk of die een studie volgen die goed past bij het werk.”

 

Hoe gaat Unique te werk bij de werving en selectie van vakantiekrachten?

“Onze consultants staan klaar om werkgevers te adviseren en na te denken over een wervingsstrategie. Dankzij onze talent hackers en recruiters weten we hoe we de doelgroep van onze klanten kunnen bereiken. Met wervingscampagnes op online kanalen (Instagram en Tiktok) waar jongeren veel tijd doorbrengen, lukt het ons om met hen in contact te komen.” 

“Vervolgens nemen we contact op en gaan we persoonlijk met kandidaten in gesprek. En - heel belangrijk - bij interesse in vakantiewerk via Unique proberen we ook al zoveel mogelijk vooruit te denken. Een jongere die nu wil bijverdienen in de zomer en in september verdergaat met een studie, kan straks op zoek zijn naar een fijne stageplek of een eerste vaste baan.”

Dus Unique benut de kans om onder vakantiekrachten nieuw talent te ontdekken voor opdrachtgevers?

“Voor organisaties die hard op zoek zijn naar schaarse talenten, biedt vakantiewerk een unieke kans om kennis te maken met de medewerker van straks. De vakantiebaan van nu kan voor een jongere de opstap zijn naar de job van later.” 

“Slimme werkgevers spelen daar op in door juist voor de zomerperiode gerichter op zoek te gaan naar vakantiekrachten met relevante studies. En jongeren die worden geworven voor een vakantiebaan, kunnen interessant werk doen dat helemaal aansluit bij hun studie en interesse.” 

“Als het goed gaat, dan is de kans op een ‘klik’ groot en is een vakantiewerker na het afronden van zijn of haar studie misschien wel de medewerker die gelijk vast in dienst kan komen. We kennen de markt en proberen kandidaten en klanten op deze manier te matchen als de gelegenheid zich voor doet.’’

Is dit ook iets waar jongeren zelf mee bezig zijn? 

“Jazeker! Jongeren weten goed wat ze willen en durven daar ook om te vragen. Een vakantiebaan die aansluit bij de studie is tegenwoordig heel populair. Jongeren willen behalve geld verdienen ook alvast de werkervaring opdoen waar ze in hun verdere loopbaan iets aan hebben. Dit is dus echt een kans voor werkgevers! Ook als het gaat om het soort werk weten jongeren wat ze willen. Bij Unique zien we verder ook dat werken in de administratie, financiën, dienstverlening, catering, zorg, productie en schoonmaak ook nog steeds gewild is. Het verdient namelijk best goed.”

Wat vinden jongeren belangrijk als het gaat om werk?

“Werkgevers moeten zich realiseren dat de jongeren van nu anders naar werk kijken dan andere generaties. Het liefst werken ze parttime. Als het even kan ook dichtbij huis en het liefst ook hybride. Geld verdienen vinden jongeren natuurlijk belangrijk, maar het aantal uren werken mag niet ten koste gaan van al hun vrije tijd. Ze werken om te leven en leven niet om te werken. Wees je als werkgever er ook van bewust dat jongeren door hun opleiding nieuwe waardevolle kennis opdoen en meebrengen, maar dat ze ook graag leren in de praktijk.”

Hoe bind je vakantiekrachten?

“Je kunt gericht sturen op het binden van vakantiekrachten, zodat zij een volgende zomer weer voor jou komen werken. Zorg voor een goede onboarding. Regel alles goed, wees duidelijk, transparant en manage de verwachtingen. Bied ontwikkelkansen als je ziet dat iemand meer in zijn mars heeft en geef ruimte voor eigen initiatief en sta open voor hun ideeën. De beste manier om vakantiekrachten aan de organisatie te binden, is door hen aan het werk te houden gedurende het schooljaar. Zo maakt een werkgever van vakantiekrachten waardevolle flexibel inzetbare medewerkers, die volledig zijn ingewerkt.”

Waarom is Unique de aangewezen partij voor alles wat te maken heeft met vakantiekrachten?

“We nemen onze klanten niet alleen de werving en selectie uit handen, maar ook de contractuele verplichtingen en de administratie. Het enige wat onze klanten hoeven te doen, is het aantal geregistreerde werkuren te controleren via het portaal. We berekenen een tarief per gewerkt uur. Dit tarief is inclusief alle directe lasten, zoals sociale lasten en reserveringen. Onze klanten weten dus precies waar ze aan toe zijn.”

 

Ook interessant om te lezen

"De oude manier van werven bestaat niet meer" - Modern recruitment voor het MKB door Jesse van den Berg

19-12-2024

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

Dit artikel verscheen eerder op MT/Sprout. In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders...
22-11-2024