Wil je kandidaten verleiden om bij je te solliciteren? Dan is een sterk werkgeversmerk de manier om dat te doen. Vijf tips.
1. Vraag je medewerkers om hun inbreng
“Betrek je medewerkers bij het bouwen van het werkgeversmerk en vraag om hun inbreng”, adviseert Miriam Gudde, manager People & Culture bij Unique. “Wij doen dit elke drie maanden met de Heartbeat Monitor. Een korte online vragenlijst waarmee we de medewerkerstevredenheid in kaart brengen. We stellen vragen zoals: waarom werken mensen bij ons? Waar zijn ze enthousiast over? Wat kan beter? Zouden ze anderen aanbevelen om te solliciteren? Het is redelijk eenvoudig uit te voeren en maakt inzichtelijk hoe de organisatie als werkgever wordt ervaren en beleefd. Cruciaal voor het verhaal van jouw organisatie.”
2. Ken de cultuur van de organisatie
“Medewerkers ademen de cultuur van de organisatie. Maak daar gebruik van!”, vertelt Miriam Gudde. “Bij Unique denkt en praat een groep van 15 collega’s uit verschillende business units bijvoorbeeld mee over hoe we ons werk met succes en plezier kunnen doen. Elke vier weken brengt de groep ideeën, vragen en oplossingen uit de organisatie samen. Medewerkers zijn zo een waardevolle spiegel van de cultuur van je organisatie. En ze ervaren dat er iets wordt gedaan met hun ideeën en meningen. Mijn advies: betrek je medewerkers om een goed inzicht te krijgen in wat er speelt binnen de organisatie en onderneem direct actie als het nodig is.”
3. Weet wie je als werkgever bent
Gerti Rijlaarsdam, projectmanager aanbestedingen bij Unique: “Bewezen is dat werkgevers door scherpe keuzes beter in staat zijn om de juiste mensen aan te trekken én te behouden. Denk daarom na over vragen als: wat vertellen de missie, visie en strategie? Waar staat de organisatie voor als werkgever? Wat maakt ons uniek? Wat heeft de organisatie (nieuwe) medewerkers te bieden?”
4. Bepaal welke kandidaten het beste bij je passen
“Je kunt als werkgever niet voor elk type kandidaat aantrekkelijk zijn”, vertelt Gerti Rijlaarsdam. “Bepaal welk typen personen het beste bij je organisatie passen. Welke eigenschappen, kenmerken, talenten, competenties en drijfveren zijn belangrijk? Zorg tegelijkertijd dat je de doelgroep goed kent. En denk na over vragen als: wat vinden kandidaten belangrijk? Als ze voor je organisatie aan de slag gaan, wat zit er dan voor hen aan winst in? Wat heeft onze organisatie kandidaten te bieden?”
5. Houd je werkgeversmerk up-to-date
Een sterk werkgeversmerk is nooit af en vraagt voortdurend om aandacht. Blijf consistent in wat je vertelt en uitstraalt. Toets regelmatig bij medewerkers of het verhaal van jouw organisatie nog kloppend is met de werkelijkheid. En pas het aan als het nodig is.