29-5-2019

De leerbaarheid van medewerkers stimuleren doe je zo

man achter laptop met notitieblok aan het werk, professional
Alle academische kwalificaties en hard skills van je medewerkers ten spijt, je bestaande en nieuwe werknemers moeten in deze snel veranderende wereld vooral leerbaar zijn. Alle vaardigheden die ze voor de arbeidsmarkt van vandaag hadden geleerd, zijn immers achterhaald voor de arbeidsmarkt van morgen. Dat vraagt om een andere manier van denken bij het aannemen van nieuwe talenten en het duurzaam blijven inzetten van je huidige medewerkers. Het uitgangspunt moet ‘leerbaarheid’ zijn. Hoge leerbaarheid stelt medewerkers immers in staat om informatie te vertalen in daadwerkelijke kennis.

Hoe je leerbaarheid bij je medewerkers kunt bevorderen? Drie tips:

#1 Richt je op de leerbare medewerker

Verspil niet langer je trainingsbudgetten aan medewerkers die niet leerbaar zijn, maar spendeer je geld aan nieuwsgierige en leergierige medewerkers die oprecht geïnteresseerd zijn in het verwerven van nieuwe kennis. Door hun hongerige geest zijn jouw leerbare medewerkers beter te trainen omdat ze meer openstaan voor feedback en ambitieuzer zijn dan de medewerker die niet of nauwelijks openstaat voor nieuwe dingen.

#2 Begin bij jezelf en geef het goede voorbeeld

Wil je dat jouw medewerkers nieuwe dingen leren? Geef zelf het goede voorbeeld. Laat zien dat je tijd moet maken om nieuwe dingen te leren. Vertel over het laatste boek dat je las en je ogen en geest heeft geopend (artikelen lezen van Facebook-vrienden telt niet.). Laat zien dat je je verdiept in een nieuw product of een nieuwe dienst, dat je spreekt met mensen die buiten jouw vakgebied liggen. Praat met je mensen over hoe moeilijk het is om je dagelijkse routines te doorbreken, wissel ervaringen uit. En vraag jezelf en je medewerkers: Wanneer heb je voor het laatst de waarom-vraag gesteld?

#3 Beloon je lerende medewerker

Wil je gedrag van mensen daadwerkelijk veranderen, laat hen dan zien dat je het meent. Alleen nieuwsgierige mensen aannemen en hopen dat ze leerbaar zijn is niet genoeg. Je moet hen ook belonen. Begin simpel: Stimuleer en beloon het schrijven van blogs, het delen van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten op jouw vakgebied via social media, voed hun nieuwsgierigheid met informatie, roep een prijs in het leven voor medewerkers die evenementen of activiteiten organiseren. En last but not least: Bied medewerkers voortdurend nieuwe uitdagingen. Door te werken in een omgeving waarin ze continu worden gestimuleerd kunnen ze hun leerbaarheid oefenen en hun expertise steeds verder verbreden. Van levensbelang voor zichzelf én het bedrijf.

Bron: Harvard Business Review

Ook interessant om te lezen

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

Dit artikel verscheen eerder op MT/Sprout. In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders...
22-11-2024

ZZP in de kinderopvang: wat zijn de regels in 2025?

Vanaf 1 januari 2025 gelden er nieuwe, strengere regels voor zzp’ers in de kinderopvang. De Belastingdienst voert vanaf deze datum scherpere controles uit en pakt schijnzelfstandigheid hard ...
15-11-2024