Eerst het antwoord op de vraag wat duurzame inzetbaarheid precies is. De simpele definitie: werknemers in hun arbeidsleven de mogelijkheid en de voorwaarden geven om lang, gezond en gelukkig te werken. Dat kan alleen in een werkomgeving die zich daarvoor leent. Een medewerker die duurzaam inzetbaar is, is waardevol. Hij of zij werkt met plezier, is gezond en gemotiveerd - en dus lang inzetbaar. En dát draagt weer bij aan het behalen van organisatiedoelen. Klinkt logisch, maar hoe zorg je dat medewerkers blij, gezond en gemotiveerd blijven? En waarom is dit juist nu zo’n hot issue?
Een flinke shift
Walter Gietman, opleidingsmanager bij Unique, leidt al langere tijd flexmedewerkers op voor de uitzendbranche. Hij legt uit: ‘We hebben gemerkt dat een medewerker die naast de juiste opleiding ook persóónlijke aandacht en zorg krijgt, doorgaans drie keer langer bij een organisatie blijft.’ Daarbij is de arbeidsmarkt veranderd. ‘Deze is krap, dus als werkgever moet je je uiterste best doen om goed personeel te vinden én te behouden. Dat dwingt de werkgever om de mens op nummer één te zetten’, zegt Gietman.
Die focus op duurzame inzetbaarheid vereist een flinke shift in de mindset en strategie van organisaties. ‘Duurzaam inzetbaar personeel is niet alleen vanuit menselijk perspectief, maar ook vanuit organisaties the way forward,’ aldus Gietman. De opleidingsmanager noemt het een klassieke win-win. ‘Zorg ervoor dat mensen voldoende plezier en uitdaging in hun werk (blijven) hebben. Persoonlijke aandacht, opleiding en ontwikkeling zijn essentieel om medewerkers te verbinden en te blijven boeien.’
De volgende 5 punten illustreren hoe je als werkgever of leidinggevende duurzame inzetbaarheid kunt omarmen en wat het vraagt van je mindset.
1. Duurzame inzetbaarheid blijft in de toekomst een belangrijke rol spelen.
Met het oog op de toekomst - vergrijzing, flexibilisering, robotisering - staat vast dat duurzame inzetbaarheid geen tijdelijke bevlieging is. Integendeel, denkt Gietman. ‘De focus hierop moet ingebed worden in het DNA van het beleid en de strategie van organisaties.’ Het is nu nog te vroeg om medewerkers zelf volledig verantwoordelijk te maken voor hun duurzame inzetbaarheid, al zullen in de toekomst medewerkers steeds vaker een persoonlijk budget krijgen om te besteden aan persoonlijke ontwikkeling.
2. Heb (meer) oog voor talent in je eigen organisatie.
Een veel voorkomend scenario: een bedrijf zoekt een nieuwe medewerker met specifieke vaardigheden en probeert de vacature extern in te vullen. Zonde, vindt Gietman. ‘Vaak loopt er op de werkvloer veel talent rond dat graag de kans krijgt deze nieuwe rol te vervullen en dat ook kan - al dan niet ondersteund met opleiding en begeleiding.’ Dat vraagt van werkgevers dat ze weten welk talent ze in huis hebben, hoe ze dat verder kunnen ontwikkelen en blijven sturen. Gietman: ‘Bespreek consequent met je werknemers hoe ze de toekomst zien, waar ze echt blij van worden en borduur daarop voort door hun talent te stimuleren.’
3. Blijf in gesprek, elke dag weer.
Leg niet alle focus op functionerings- en evaluatiegesprekken - al zijn die ook noodzakelijk - maar in een ‘spontane’ setting kom je vaak meer te weten over de mensen die voor je werken. Als werknemers het idee en vertrouwen hebben dat elke dag een goed moment is voor een gesprek, weet je als leidinggevende sneller wat er leeft bij je personeel. Denk ook aan medewerkers dat het moeilijk vinden om mee te gaan met nieuwe ontwikkelingen of een nieuwe koers. Voor die formele gesprekken geldt: leg de regie ook bij de medewerkers zelf. Wat willen zij inbrengen? Hoe ervaren zij hun werk? Niet de doelen van de afdeling of organisatie zijn het uitgangspunt, maar de persoonlijke ambities van de medewerker. Zo’n aanpak vergt een andere mindset van leidinggevenden. Blijf daarin wel altijd reëel: iemand valse verwachtingen voorhouden werkt averechts.
4. Deze geïnvesteerde tijd wordt dubbel en dwars terugverdiend.
Tijd is geld, dat klopt. Maar in dit geval levert het veel op: gemotiveerde werknemers die met zelfvertrouwen hun werk doen. Ze zijn er goed in en vinden het werk leuk, waardoor ze zelden ziek zijn en doorgaans lang voor je bedrijf blijven werken. De return on investment (ROI) die dat oplevert, is vele malen meer dan de tijd die je ‘kwijt’ bent aan de tussentijdse gesprekken. Onderzoek rekende uit dat elke euro die een organisatie investeert in het opleiden van personeel, diezelfde organisatie drie euro oplevert. Om nog maar te zwijgen over de tijd en energie die het kost om nieuwe mensen te vinden, aan te nemen en op te leiden als er weer een ongelukkige werknemer ontslag neemt.
5. Verlies niet uit het oog waar een duurzame workforce, nog even samenvattend, toe leidt.
Denk aan hogere kwaliteit van productie, verbetering van de arbeidsprestaties, een betere werksfeer, hogere productiviteit en organisatorische efficiency, preventie van verzuim en ongevallen, minder ziektekosten, beter imago van het bedrijf en minder personeelsverloop. Om maar een paar benefits te noemen.
Eerste hulp bij duurzame inzetbaarheid
Last but not least: hoe ga je, als je het belang van duurzame inzetbaarheid eenmaal hebt omarmt, als leidinggevende aan de slag? Hoe geef je positieve feedback? Bij USG Restart, onderdeel van RGF Staffing, kun je terecht voor nog meer advies. Gietman vult hierop aan: ‘Het opleiden van flexmedewerkers is in deze markt niet meer afdoende; het begint al bij het ontdekken van het talent. RGF Staffing biedt organisaties de kans om kennis te maken met de Unique talentscan, maatwerkopleidingen en het begeleiden van talent. ‘Door maatwerkoplossingen te creëren kunnen we de ultieme match tussen organisaties en gekwalificeerd personeel maken, zodat de juiste persoon altijd op de juiste plaats terechtkomt en blijft’ zegt Gietman. ‘Onze hardwerkende (flex)-medewerkers verdienen dit. Daar laten we bedrijven graag van meeprofiteren, zodat iedereen de vruchten plukt van duurzaam inzetbaar personeel.’