Organisaties met een sterk werkgeversmerk (employer brand), hebben een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Ze zorgen ervoor dat mensen die hun vacatures zien, denken: ‘Daar wil ik werken!’ Hoe win en verzilver je met employer branding de aandacht van de juiste kandidaat?
De strijd om de gunst van mensen die willen werken of aan het werk zijn, is heviger dan ooit. Het werkgeversmerk, of employer brand lijkt daarbij het toverwoord. Het is echter niets magisch, maar wel een cruciaal onderdeel van het verhaal van jouw organisatie. “In een notendop vertel je als werkgever wat jouw organisatie uniek maakt”, vertelt Miriam Gudde, manager People & Culture bij Unique. “Dus: Waar sta je voor? Waar ben je goed in? Waarin onderscheid je je van je concurrenten? Welke beloften doe je toekomstige en huidige medewerkers en hoe maak je die vervolgens waar? Waar zijn je huidige medewerkers enthousiast over?”
Wat is employer branding?
Employer branding is de strategie waarmee bedrijven zich profileren als aantrekkelijke werkgevers. Het draait om het creëren van een positief imago, aantrekken van talent en behouden van werknemers. Een sterk employer brand onderscheidt een bedrijf en bevordert zakelijke groei.
Lees ook: Employer Branding voor werkgevers door Unique
Latent werkzoekenden zijn een belangrijke doelgroep
Ook de tijdsgeest is van invloed op het belang van een goed employer brand. De ‘klik’ waar kandidaten eerder naar op zoek waren, is inmiddels ingehaald door ‘aansluiting voelen bij de cultuur, waarden en inhoud’. Wil je de juiste mensen verleiden bij je te solliciteren, dan is een sterk werkgeversmerk de manier om dat te doen.
Ook interessant dan:
Hoe verbeter je je zichtbaarheid als werkzoekende en als werkgever? Tips van recruiter Lars Verbeek
Geef kandidaten een eerlijk beeld van de organisatie
Het echte verhaal maakt je als werkgever aantrekkelijk
Het belang van verbinding met medewerkers is groot
Zeker, een sterk werkgeversverhaal vraagt om toewijding en investeren. Maar de energie die je erin stopt, verdient zich ruimschoots terug als je de juiste kandidaten aantrekt.
Veelgestelde vragen over employer branding
- Wat is employer branding?
Antwoord: Employer branding is de strategie waarmee bedrijven zich profileren als aantrekkelijke werkgevers, met als doel talent aan te trekken en werknemers te behouden voor zakelijke groei. - Waarom is een sterk werkgeversmerk belangrijk?
Antwoord: Een sterk werkgeversmerk geeft een organisatie een concurrentievoordeel, waardoor potentiële kandidaten denken: "Daar wil ik werken!" Het helpt ook bij het aantrekken van latent werkzoekenden en bevordert betrokkenheid en productiviteit. - Hoe zorg je voor een succesvol employer branding proces?
Antwoord: Vertel het echte verhaal van je organisatie en wees consistent in je communicatie via verschillende kanalen. Zorg voor een goede onboarding van nieuwe medewerkers en blijf in verbinding door regelmatig met medewerkers in gesprek te gaan en hun feedback en ideeën te waarderen.