28-2-2023

Zo win je de aandacht met employer branding

Organisaties met een sterk werkgeversmerk (employer brand), hebben een sterkere positie op de arbeidsmarkt. Ze zorgen ervoor dat mensen die hun vacatures zien, denken: ‘Daar wil ik werken!’ Hoe win en verzilver je met employer branding de aandacht van de juiste kandidaat?

De strijd om de gunst van mensen die willen werken of aan het werk zijn, is heviger dan ooit. Het werkgeversmerk, of employer brand lijkt daarbij het toverwoord. Het is echter niets magisch, maar wel een cruciaal onderdeel van het verhaal van jouw organisatie. “In een notendop vertel je als werkgever wat jouw organisatie uniek maakt”, vertelt Miriam Gudde, manager People & Culture bij Unique. “Dus: Waar sta je voor? Waar ben je goed in? Waarin onderscheid je je van je concurrenten? Welke beloften doe je toekomstige en huidige medewerkers en hoe maak je die vervolgens waar? Waar zijn je huidige medewerkers enthousiast over?

Wat is employer branding?

Employer branding is de strategie waarmee bedrijven zich profileren als aantrekkelijke werkgevers. Het draait om het creëren van een positief imago, aantrekken van talent en behouden van werknemers. Een sterk employer brand onderscheidt een bedrijf en bevordert zakelijke groei.

Lees ookEmployer Branding voor werkgevers door Unique

Latent werkzoekenden zijn een belangrijke doelgroep

De jongste arbeidsmarktcijfers onderstrepen het belang van een sterk werkgeversmerk. Slechts 11 procent van de Nederlandse werkzoekenden is actief op zoek naar een baan. Daar staan latent werkzoekenden (47 procent) tegenover. Zij zoeken niet actief naar een nieuwe baan, maar staan vaak wel open staan voor een nieuwe uitdaging. 

Ook de tijdsgeest is van invloed op het belang van een goed employer brand.  De ‘klik’ waar kandidaten eerder naar op zoek waren, is inmiddels ingehaald door ‘aansluiting voelen bij de cultuur, waarden en inhoud’. Wil je de juiste mensen verleiden bij je te solliciteren, dan is een sterk werkgeversmerk de manier om dat te doen.

Ook interessant dan:
Hoe verbeter je je zichtbaarheid als werkzoekende en als werkgever? Tips van recruiter Lars Verbeek


Geef kandidaten een eerlijk beeld van de organisatie

Dus je bent er niet met even snel een vacature plaatsen”, vertelt Gerti Rijlaarsdam, projectmanager aanbestedingen bij Unique. “Kandidaten gaan op zoek naar meer informatie over de organisatie achter de vacature. Naast de functie-inhoud willen ze weten wie hun potentiële werkgever is en waar deze voor staat. En hoe het zit met ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden, flexibiliteit, en de autonomie bij de uitvoering van hun werk.” 

Het echte verhaal maakt je als werkgever aantrekkelijk

Vertel daarom het echte verhaal, precies zoals het er in je organisatie aan toe gaat. Breng het op een consistente manier via je website, social mediakanalen, in vacatures en bij het sollicitatieproces”, vertelt Gerti. “Bewezen is dat werkgevers met een sterk werkgeversmerk beter in staat zijn om de juiste mensen aan te trekken en te behouden. Bovendien zijn die werknemers ook nog eens meer betrokken en productiever, dus waardevoller.

Het belang van verbinding met medewerkers is groot

En dat wil je als werkgever verzilveren. Allesbepalend is dat je gemaakte beloften inlost. Het belang daarvan blijkt wel uit deze arbeidscijfers: 65 procent van de mensen die beginnen aan een nieuwe baan zijn binnen een jaar weer weg. En dat doet je werkgeversmerk geen goed. Miriam adviseert dan ook: “Besteed veel aandacht aan de onboarding van nieuwe collega’s. Zet bijvoorbeeld een jobcoach in om nieuwe medewerkers wegwijs te maken in de organisatie. Zo zorg je dat je medewerkers boeit en betrokken houdt. Ga vanuit oprechte aandacht regelmatig met medewerkers in gesprek. Vraag om feedback, ideeën, maak gebruik van hun kennis, beleving en ervaringen met de organisatie. Blijf in verbinding en investeer in wat medewerkers belangrijk vinden om duurzaam, met plezier en betrokken hun werk te kunnen doen.” 

Zeker, een sterk werkgeversverhaal vraagt om toewijding en investeren. Maar de energie die je erin stopt, verdient zich ruimschoots terug als je de juiste kandidaten aantrekt.

Veelgestelde vragen over employer branding

  1. Wat is employer branding?
    Antwoord: Employer branding is de strategie waarmee bedrijven zich profileren als aantrekkelijke werkgevers, met als doel talent aan te trekken en werknemers te behouden voor zakelijke groei.
  2. Waarom is een sterk werkgeversmerk belangrijk?
    Antwoord: Een sterk werkgeversmerk geeft een organisatie een concurrentievoordeel, waardoor potentiële kandidaten denken: "Daar wil ik werken!" Het helpt ook bij het aantrekken van latent werkzoekenden en bevordert betrokkenheid en productiviteit.
  3. Hoe zorg je voor een succesvol employer branding proces?
    Antwoord: Vertel het echte verhaal van je organisatie en wees consistent in je communicatie via verschillende kanalen. Zorg voor een goede onboarding van nieuwe medewerkers en blijf in verbinding door regelmatig met medewerkers in gesprek te gaan en hun feedback en ideeën te waarderen.



Ook interessant om te lezen

"De oude manier van werven bestaat niet meer" - Modern recruitment voor het MKB door Jesse van den Berg

19-12-2024

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

Dit artikel verscheen eerder op MT/Sprout. In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders...
22-11-2024